Logo-klein Online vindbaarheid door Media Ostrich

SEA-online-adverteren-icoon

Online Adverteren en SEA door Media Ostrich

Online Adverteren en SEA

Wanneer je website staat, je sociale media zijn opgezet en je link op de juiste plaatsen aanwezig is, maar je toch nog een extra impuls wil geven aan je online aanwezigheid, kun je gebruik maken van een of meerdere van de mogelijkheden om online te adverteren. Ook is het aan te raden om dit te doen wanneer je pas net je website hebt laten optimaliseren of pas net je bedrijf begint. SEO heeft namelijk heel veel voordelen voor je online vindbaarheid, maar is wel een lange termijnplan. Wanneer je direct verkeer naar je website wil is online adverteren een goede aanpak.

 

Online adverteren met Google Adwords (SEA)

Google AdWords is wellicht het meest bekende SEA medium om via te adverteren online. Het is een enorm uitgebreid systeem met vele mogelijkheden. We verdelen ze hier onder in het gewone Google AdWords, het Google Display Network, Google remarketing en retargeting, en Google Shopping. Daarnaast is het van belang om universal analytics van Google te installeren op je website om alles zo goed mogelijk bij te houden. Google AdWords zelf is het adverteren in de zoekmachine door middel van korte tekstfragmenten met een link. Deze tekstfragmenten worden boven, onder of naast de organische resultaten weergegeven. In AdWords kun je aangeven bij welke zoektermen je advertentie getoond wordt. Vervolgens ligt het aan het veilingsysteem dat Google gebruikt op welke positie je advertentie weergegeven wordt. Je betaalt per klik. Hoewel de eerste plek een aantal voordelen heeft, zoals het weergeven van de door jou ingestelde extensies, converteren de tweede en derde plaats beter. Lager dan 3de staan zorgt voor een enorme daling in kliks en conversie.

 

Online adverteren met Google Display Network

Dit onderdeel is te vinden binnen de AdWords omgeving van Google, maar heeft een andere werking dan de standaard Google AdWords. Het display netwerk van Google maakt gebruik van een enorm netwerk van aangesloten klanten die AdSense op hun website hebben. Je advertentie bestaat uit een afbeelding die getoond wordt op websites die relevant zijn voor jouw product of service. Ook is het mogelijk om een dynamische campagne op te zetten, zodat wanneer een persoon bijvoorbeeld een vakantie naar de Costa del Sol als zoekopdracht geeft in Google, hij of zij op andere pagina getarget wordt met een advertentie voor een reis naar de Costa del Sol.

 

Online adverteren met Google remarketing en retargeting (SEA)

Remarketing of retargeting betekent hetzelfde. Het is het opnieuw targeten van potentiele consumenten die reeds de pagina bezocht hebben. Wanneer de bezoeker op jouw website verblijft wordt er een cookie geplaatst op de computer van deze persoon. Vervolgens weet je welke bezoekers je website hebben bezocht en kun je deze specifiek targeten met een advertentie om ze alsnog over te halen iets van de website aan te schaffen. Ook dit onderdeel is te vinden in de AdWords omgeving van Google. Retargeting kan ook met afbeeldingen en maakt dus zowel gebruik van zoekmachineadvertenties als het display network.

 

Online adverteren met Google Shopping (SEA)

Google Shopping is de marktplaats van Google voor fysieke producten. Het is dus niet toegestaan om diensten aan te bieden op dit netwerk. Google Shopping heeft een eigen omgeving. Het laadt de producten, plaatjes, en prijzen in via een spreadsheet en kiest vervolgens zelf bij welke zoekopdrachten je producten getoond worden. Hoewel dit platform oorspronkelijk gratis was, is het nu slechts nog betaald beschikbaar. Google Shopping wordt rechtsboven bij zoekopdrachten weergegeven (boven de betaalde zoekopdrachten rechts van de organische zoekopdrachten) met plaatje, daarnaast natuurlijk ook bij zoekopdrachten onder het kopje shopping in de zoekmachine. Het voordeel is dat mede door het plaatje deze advertenties goed opvallen en bovendien kosten ze vaak minder per klik dan tekstadvertenties in AdWords.

 

Online adverteren met Facebook Advertenties

Facebook Ads is het betaald advertentieplatform van facebook. Het is een stuk minder complex en uitgebreid dan AdWords, maar maakt gebruik van de persoonsgegevens van leden op facebook. Dit heeft als voordeel dat je heel goed doelgroepen kan specificeren. Het is mogelijk je facebookpagina, een facebook bericht, of je website te promoten via facebook. Dit gaat met behulp van een titel, korte omschrijving en afbeelding. Vervolgens kun je kiezen of je bericht in de rechter balk in de tijdlijn of op mobiele apparaten getoond zal worden. Daarnaast heeft facebook een mogelijk om je advertentie op het "audience network" te zetten. Dit is vergelijkbaar met het display network van Google. Je hoeft voor al deze opties maar een advertentie te maken en facebook zorgt zelf dat alles in de goede dimensies wordt weergegeven.

 

Meten is weten.

Wanneer er eenmaal een campagne is opgezet is het zaak om bij te houden wat het oplevert. Ten slotte wil je weten of de campagne je geld waard is en hoe je hem kan verbeteren. Doe daarom A/B testen, speel met de variabelen, en vooral, houdt bij wat je campagnes doen zodat je ten aller tijden kan bijsturen. Ten slotte komen en gaan concurrenten ook steeds of passen hun budgetten aan. Het landschap verandert dus steeds, dus daarom is het van belang dat je campagne up-to-date blijft.

 

Overige betaald verkeer.

Er zijn online nog veel meer mogelijkheden om betaald zoekverkeer te creeren, denk bijvoorbeeld aan affiliatie marketing of advertenties op andere sociale media zoals Twitter of Youtube. Om te weten welke sociale media het beste zijn om op te adverteren is het opstellen van een social media plan van belang. Wij helpen je graag met het opzetten en onderhouden van je online campagne.
Bij vragen en/of opmerkingen neem gerust contact met ons op.

Contact over online adverteren (SEA)

Foutje!: Iets is niet ingevuld!