Linkbuilding

Bouw autoriteit door goede en kwalitatieve links

Links, links, links…

Linkbuilding is een heel klein en gespecialiseerd wereldje binnen de SEO-sector. Linkbuilding is het bouwen van links naar jouw website toe. Deze moeten zoveel mogelijk waarde hebben en moeten relevant zijn aan jouw eigen website/webshop. Er zitten echter wel behoorlijk wat regels aan wat wel en niet mag.

Wat is aan te raden tijdens SEO linkbuilding?

Wanneer je op Google zoekt naar linkbuilding do’s en dont’s zijn er enorm veel websites die het onderwerp bespreken. De meeste van deze lijstjes kloppen echter niet, of niet helemaal. Hieronder geven wij een paar punten, die wij zelf getest hebben, en wij overtuigd van zijn dat ze kloppen:

Bouw relevante links

Linkbuilding moet natuurgetrouw zijn, daarom is het niet aan te raden om een enorm groot aantal links te bouwen in een kleine tijd. Bovendien moeten de links die je bouwt relevant zijn voor jouw markt/niche. Bouw deze links dan ook altijd met jouw product in het achterhoofd, leer van de concurrentie, en zorg dat je beter bent. Ga er van uit dat niemand geinteresseerd is in je product en neem de tijd om mensen te vinden die dit wel zijn. Het blind beginnen met bouwen van links is dan ook af te raden. Probeer eerst je link profiel zo goed mogelijk te analyseren.

Bouw gevarieerde links

Linkbuilding is ook het proberen van nieuwe dingen. Treedt buiten je comfortzone op zoek naar nieuwe potentiele links. Het linkbuildinglandschap verandert constant en linkbuilding behoeft dus ook constante aanpassing.

Bouw sociale links

Sociale media zijn belangrijk om je link de wereld in te krijgen. Probeer dan ook zo veel mogelijke sociale signalen te krijgen op verschillende sociale media. Sociale signalen gebeuren wanneer mensen jouw bericht delen, liken, retweeten, op reageren e.d. Let hierbij ook op de zogenaamde dofollow en nofollow links die deze media gebruiken. Zo geeft Google+ en Youtube een ‘follow’, maar Twitter ‘nofollow’. Daarnaast is content ook uitermate belangrijk. Schrijf daarom posts, reviews en artikelen die van belang zijn v oor de lezer en waarde hebben daardoor. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd om naar jouw artikel te linken en wanneer dit op jouw website staat is dit weer goed voor je linkbuilding, aangezien je natuurlijke links opbouwt.

To follow or not to follow?

Wanneer je al een tijdje bezig bent met je linkbuilding, weet je onderhand wel wat het verschil is tussen een ‘follow’ en ‘nofollow’ link. Een ‘follow’ zorgt voor de zogenoemde ‘linkjuice’ (waarde die vanuit een ander domein naar jou doorstroomt) zoals PR en authority. Minder bekend is dat een ‘nofollow’ niet zozeer waardeloos is. Het kan werken voor je ‘branding’ aangezien ‘nofollow’ links nogsteeds gezien worden als referenties. Er is al een tijdje een discussie gaande of ‘nofollow’ nou wel of niet iets bijdraagt aan je website/winkel. Tot er door Google zelf een patent werd aangevraagd die hier uitsluitsel over gaf: Het Google Patent.

Spamscores

Het hebben van hoge spamscores in linkbuilding software (Dmoz/Ahrefs) is niet altijd verkeerd. Probeer een goede balans te vinden waar je zelf tevreden mee bent. Hiernaast zijn er natuurlijk nog een hele hoop andere regels, do’s en don’ts. Neem eens contact met ons op wanneer je meer informatie wil of eens wil sparren over het onderwerp.

Pin It on Pinterest