Je tweets geindexeerd in Google

door | apr 29, 2016

De geschiedenis

Voor sociale netwerken waren er al online zoekmachines. Google heeft zich afgelopen decennium ontpopt tot de absolute koning op dit gebied. Jouw website en sociale berichten op Google geïndexeerd krijgen zal dus zeker zorgen voor meer online bereik. Google had al snel door dat sociale media groot zouden worden en is toen begonnen met het indexeren van verschillende sociale netwerken. Google begon eerst met Facebook en toen Twitter groot begon te worden heeft Google een deal gemaakt voor de indexatie in 2009 (en deze werd verbroken in 2011). De indexatie van sociale media op Google werd vanaf toen lastiger. Waarschijnlijk door de komst van Google+ dat wel volledig en goed geïndexeerd werd.

Je tweets in Google

Dus, hoe krijg je jouw tweets goed geïndexeerd in Google? Er is namelijk maar een klein percentage van twitterberichten die wordt opgenomen in Google. Er is geen echte garantie om je tweets goed geïndexeerd te krijgen, maar uit onderzoek blijken er wel een aantal strategieën te zijn die de kans op indexatie verhogen.

Volgersaantallen

Uit onderzoek blijkt dat het aantal volgers invloed heeft op het aantal geïndexeerde tweets. Wanneer je meer dan 1 miljoen volgers weet te bereiken worden ongeveer 21% van jouw tweets geïndexeerd, tussen de 10.000 volgers en de miljoen wordt ongeveer 10% van de tweets geïndexeerd en onder de 10.000 volgers ligt het gemiddelde rond de 4%.

Type bericht

Het type bericht lijkt niet echt invloed te hebben op indexatie. Kortom het maakt niet uit of je een afbeelding, hashtag, link of mention gebruikt of hebt. Dit betekent echter niet dat deze vormen van tweets geen invloed hebben op het interne netwerk van twitter en hoe goed deze berichten het doen op het Twitter-domein. Bovendien waardeert Google wel “engagement” op jouw tweets, dus het voor jou beste type post gebruiken op twitter heeft wel zijn voordeel, ook al is dit niet weergegeven in de correlatie van de algemene studie.

Het gebruik van afbeeldingen

Zo blijken tweets met afbeeldingen aanzienlijk meer retweets (68% t.o.v. 30%) en favorieten (74% t.o.v. 38%) te krijgen. De kans dat een afbeelding geretweet wordt is het hoogst bij tweeters met een gemiddelde sociale autoriteit en kleiner bij twitteraars met een lage of hoge autoriteit. Echter zorgen afbeeldingen bij tweeters met een lage autoriteit voor 5 tot maarliefst 9 keer zo veel retweets en wordt dit effect minder naar mate de autoriteit groeit. Een zelfde resultaat geldt voor de favorieten van een tweet met afbeelding (4 tot 12 keer zo veel bij lage autoriteit).

Inhoud van de tweet

Verder worden tweets die langer zijn (dichter tegen de 140 karakters aanzitten) meer favoriet bevonden en meer geretweet. Ook maakt het gebruik van hastags een klein positief verschil op de het percentage retweets (49% t.o.v. 32%) en favorieten (51% t.o.v. 41%). De lengte van de hastag lijkt geen effect te hebben op het aantal retweets en favorieten. Ook het bevatten van een link lijkt heel weinig meerwaarde te bieden, maar er is een klein verschil te constateren bij vooral het aantal retweets (43% t.o.v.33%). Daarnaast lijken links zelfs een negatief effect te hebben bij accounts met lage sociale autoriteit. Mentions lijken een negatief effect te hebben op het aantal retweets.

Tijdstip

Het tijdstip lijkt geen invloed te hebben op de engagement van posts in de vorm van een retweet of favorite. Dit gaat wel echter om de kans op een retweet of favoriet, want op bepaalde tijdstippen zijn mensen meer actief op twitter, dus het absolute aantal van retweets en favorites is wel afhankelijk van tijdstip.

Links naar jouw tweets

Wanneer er links zijn naar tweets heeft het bericht ongeveer 4 keer zo veel kans om geïndexeerd te worden. Het zorgen voor binnenkomende links op jouw twitterbericht heeft dus wel degelijk een positief effect! Een ander interessant feit is dat het hier lijkt te gaan over de kwantiteit van de links. Zo zijn tweets met meer dan 100 links erna toe ongeveer 46% geïndexeerd, tussen de 50 en 100 binnenkomende links 43%, tussen de 50 en 10 links 37% en hieronder 7%. Echter kan het zo zijn dat tussen deze links een paar kwalitatief goede links zitten die zorgen voor de indexatie, aangezien Google meer kijkt naar kwaliteit van links dan naar kwantiteit.

Samenvatting van tactieken om tweets beter geïndexeerd te krijgen in Google

– Probeer een hele hoop volgers te vergaren (liefst meer dan 10.000 of zelfs één miljoen)
– Gebruik afbeeldingen en hastags in tweets
– Zorg voor binnenkomende links op jouw tweet (tussen de 10 en 50 het meest effectief t.o.v. tijdsinvestering)
– Probeer te zorgen dat binnenkomende links autoritair zijn

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!