WordPress is voor meer dan bloggen

door

WordPress voor meer dan bloggen

Wij komen bij onze klanten en mensen die we spreken nog steeds vaak tegen dat je WordPress alleen moet gebruiken als je een blog wilt starten en het verder redelijk nutteloos is, of er betere opties zijn. Wij zijn van mening dat dit onzin is. Hoewel het zo is dat WordPress begon als blog-cms en zich uitermate goed hiervoor leent, hebben we gezien dat de afgelopen jaren WordPress zich heeft uitgebouwd dat iets veel groters. Natuurlijk zijn custom-build websites nog vaak beter op bepaalde punten, maar WordPress heeft er de afgelopen tijd alles aan gedaan om dit verschil te nivelleren en is relatief veel goedkoper. Daarnaast zorgen vele goede plugins voor een enorme diversiteit aan mogelijkheden. Wij willen enkele voorbeelden geven van hoe WordPress goed is te gebruiken naast bloggen en welke plugins je hier eventueel voor nodig zou hebben.

WordPress voor webshops

WordPress leent zich dankzij plugins als WooCommerce uitermate goed voor webshops. Waarom? Omdat WordPress alles responsief maakt en klanten steeds vaker producten via mobiel of tablet bestellen en het daarnaast makkelijk te managen is. Dit is het voor de hand liggende antwoord, maar er is meer. Zo helpt WooCommerce zelfs met het versturen en terugsturingen van producten en is ook het aanleggen van een klanten bestand of klanten die zelf accounts aanmaken een mogelijkheid.
Wordpress leent zich daarnaast uitermate goed voor het maken van datafeeds die vervolgens kunnen verweven worden in een betaalde campagne zoals Google Shopping en dankzij de rijke informatie die je kunt toevoegen aan de product zijn ze ook nog eens goed online vindbaar te maken (hiervoor zijn wel additionele plugins nodig). Ook heeft WordPress zo een beetje de mogelijkheid om te linken met elke mogelijke check-out plugin die er is. Mocht je nog op zoek zijn naar een dergelijke plugin, dan raden wij  Mollie aan (Ideal, mastercard, visa, creditcard en zowat elke overige kaart) met de integratieplugin (circa 70 euro per jaar).

WordPress voor boekingen of affiliatie

Ook zijn er vele goede boekingsplugins beschikbaar in WordPress, mocht een webwinkel niet voldoen. Hierbij is het wel zaak om te kijken dat je een responsieve plugin pakt, aangezien ze dit niet allemaal zijn. Vervolgens zijn ook aan boekingsplugins weer betaalmogelijkheden te hangen. Een voorbeeld van de toepassing van een dergelijke plugin is hier te zien: http://www.escaperoomgld.nl/boek-het-landhuis/

Een andere mogelijkheid is door de producten aan te bieden die een ander bedrijf verkoopt voor je. Hierbij zou je gebruik kunnen maken van een webwinkel, maar wanneer je meer controle wil hebben op de inhoud en SEO van de pagina kun je ook individuele pagina’s aanmaken zoals hier is gebeurd: https://citypasses.eu/

WordPress voor facturatie

WordPress (WP invoice) stelt je naast het opzetten van een boekingsysteem of webwinkel ook in staat je boekhouding te doen. Zo is het mogelijk om klanten direct te laten betalen met een online factuur en houdt het systeem alle bestellingen en facturen bij, zodat jij vanuit één plek alle financiële afhandeling kan laten plaatsvinden.

WordPress voor apps

De WordPress REST API zorgt ervoor dat je het WordPress systeem kan koppelen aan apps met behulp van een API. Deze apps kunnen zowel ontvangers als verzenders zijn. Het is zelfs mogelijk om heel de front-end van WordPress los te koppen en de originele app voor Android of iOS te gebruiken, maar kunt het ook gewoon gebruiken om gegevens te synchroniseren.

WordPress voor multisite

WordPress heeft de mogelijkheid om als multisite te functioneren. Hiermee creëer je van een enkele installatie een serie websites.  Zo kun je een netwerk aan websites makkelijk navigeren en beheren. Vaak wordt deze functie gebruikt om losse site-gedeelten te maken voor een website. Dus naast een standaard website een webwinkel en blog te creëren bijvoorbeeld. Al deze gedeelten kunnen dan een aparte lay-out krijgen om het verschil duidelijk te maken.

WordPress voor intranet, klantenportaal en chat

WordPress stelt je in staat om een intranet of klantenportaal op te zetten. Wanneer je medewerkers of klanten inloggen kunnen ze makkelijk bij informatie die niet beschikbaar is voor mensen die normaal de website bezoeken. Een concrete toepassing is bijvoorbeeld voor de sportclub Tilburg Wolves die een ledengedeelte op de website heeft waar alle strategieën, wedstrijdschema’s en informatie die alleen nuttig is voor de spelers komt. De website (met ulitmate membership pro plugin) vindt je op www.tilburgwolves.com

Daarnaast is het mogelijk om chat te installeren op je website of een gedeelte daarvan. Hierdoor biedt je klanten of bezoekers een extra mogelijkheid om makkelijk contact op te nemen met je bedrijf. Deze plugin (WP Live Chat Support) kan beheerd worden vanuit het dashboard. Hiernaast is het zelfs mogelijk om te zien op welke pagina de klant of bezoeker zich momenteel bevindt om zo nog meer service te kunnen verlenen.

WordPress als forum of social medium

Er zijn enkele plugins beschikbaar die je een forum laten creëren op jouw website, compleet met topic,threads, social logins, het volgen van conversaties en nog veel meer. bbPress is wellicht de meest voor de hand liggende optie, maar er zijn altenatieven als CM Answers, AnsPress en Forum Engine.

Nog een stap verder is er ook een mogelijkheid om gewoon een heel nieuw sociaal medium te starten. Profielen aanmaken, notificaties, groepen aanmaken en zelfs activeiten streams horen tot de mogelijkheid met Buddypress.

WordPress als vacaturebank

Hoewel deze plugin zich slechts leent voor een enkele website is hij door zijn unieke karakter toch de moeite waard om even te vermelden. WPJobBoard is de plugin als het gaat om het creëren van een vacaturebank. Het syteem biedt vele mogelijkheden en manieren om de vacatures te managen en mocht je naar iets dergelijks op zoek zijn, is het zeker de go-to plugin.

WordPress voor SEO?

WordPress is niet geschikt voor SEO. Dit is iets wat je nog vaak hoort, maar toch heeft WordPress en bepaalde specialistische bedrijven (ja, ook Yoast, maar er zijn er meer) hard gewerkt om WordPress toch goed geoptimaliseerd te krijgen voor SEO. Het is zo dat WordPress een CMS blijft natuurlijk en dit zorgt altijd voor een tragere laadtijd, gezien dat een CMS gewoon groot is (veel regeltjes code), maar momenteel is WordPress redelijk goed te optimaliseren voor de zoekmachines en dankzij het CMS zijn bepaalde dingen makkelijker en sneller aangepast dan bij custom-builds, of worden zelfs automatisch goed ingesteld/aangemaakt/geupdate.

Afsluitend

Wij zeggen niet dat WordPress voor alles en iedereen de ideale oplossing biedt, maar het is wel een feit dat WordPress hard heeft gewerkt afgelopen jaren aan hun CMS en dit zijn vruchten afwerpt. Daarnaast proberen we met deze blogpost vooral aan te tonen welke typen websites er zoal mogelijk zijn met dit flexibele CMS en hopelijk hebben we dan ook jullie ogen voor de mogelijkheden kunnen openen.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!