Je website verhuizen op internet, wat te doen?

door | apr 28, 2016

Ga je verhuizen met je bedrijf?

Wanneer ondernemers willen verhuizen wordt er vaak vergeten om alles op internet ook te veranderen. Hierdoor worden aanpassingen vaak vergeten op onder andere:

  • Google+ pagina
  • Google My Business page
  • Linked-in profielen
  • Facebook pagina(?)
  • Lokale directories waar je je wellicht hebt aangemeld
  • Recensie/review websites en/of niche specifieke websites zoals Yelp, affiliate sites of services waar je een abonnement op hebt
  • Overige (sociale media) platformen

Wij hebben geprobeerd een zo goed mogelijk stappenplan te maken voor jou als verhuizende ondernemer (omdat je het al druk zat hebt!).

Update locatie(s) op je eigen website.

  1. Update jouw contact, over ons, vestiging pagina met het nieuwe adres. Zorg er hierbij wel voor dat alle adressen die je vanaf nu gaat aanpassen op alle verschillende website’s en platformen consistent is. Elke (lokale) ondernemer met een website heeft natuurlijk een toegewijde pagina nodig met contact, locatie en bijvoorbeeld openingstijden.
  2. Update de footer en header van je website indien nodig.
  3. Kijk zelf of laat (door je website beheerder) de Schema opmaak nakijken. Laat de nieuwe opmaak door Google’s Rich Snippets Testing Tool testen om te kijken of de nieuwe informatie helemaal klopt.
  4. Voeg nieuwe foto’s toe (van de binnen en buitenkant van de nieuwe locatie) op je website (deze foto’s moeten nog op andere plekken worden toegevoegd maar hier komen we later op terug) en voeg eventueel een extra notificatie toe dat je recentelijk bent verhuisd als je bang bent dat mensen het niet helemaal door hebben.

Zoek op Google My Business naar het vorige bedrijf en geef het aan als gesloten.

Wanneer je verhuist naar een nieuwe locatie is het redelijk veilig om aan te nemen dat er al eens een ander bedrijf heeft gezeten op jouw nieuwe plek en ook vergeten is te verhuizen. Zoek uit wie of wat er heeft gezeten en kijk of dat het vorige bedrijf jouw nieuwe locatie al verwijderd/gesloten heeft. Als je niet weet hoe dat moet, kan je eens kijken naar deze video hoe dat je het moet vinden.

Wanneer je de locatie hebt gevonden van het vorige bedrijf kan je de sluiting aangeven in ‘MapMarker’. Het is erg handig om in het commentaar bij te voegen dat het bedrijf nu is gesloten en jouw bedrijf er komt te zitten. Dit helpt de admins om jouw aanpassing sneller goed te keuren omdat het aannemelijk is dat Google Maps Street View het oude bedrijf nog weergeeft.

Hou er rekening mee dat dubbele locaties veel voorkomen in Google Maps. Het vorige bedrijf kan misschien meer dan een locatie hebben voor jou om aan te passen. Ook kan het zijn dat er meerdere bedrijven jouw nieuwe locatie/adres gebruiken.

Update jouw adres in Google My Business.

Log in op jouw Google My Business Dashboard en update het adres. Zorg er voor dat niet alleen het adres is veranderd maar ook de marker! 
Het gaat niet altijd automatisch helaas, Google kan je vragen om de locatie opnieuw te verifiëren door een kaartje te sturen naar het nieuwe adres.

Voeg een embed-map van je nieuwe locatie toe op je website.

Wanneer je nieuwe adres is veranderd op je Google+ business pagina kan je het beste een fysieke map van je nieuwe locatie op je website toevoegen (Embed). Behalve een nauwkeurige locatie die weergegeven is, kunnen de bezoekers ook bijvoorbeeld je Google+ recensies zien.

Laat een (degelijke) fotograaf nieuwe foto’s maken

Hier komt ‘ie dan: de nieuwe foto’s die op andere plekken kunnen worden toegevoegd. Je kan natuurlijk zelf met een camera aan de slag gaan of een Google gecertificeerde fotograaf vinden die de nieuwe foto’s maakt en eventueel ook foto’s kan maken van binnen je nieuwe locatie.

Wanneer je een ‘inside tour’ van jouw nieuwe locatie hebt laten maken vervangt dit de standaard weergave aan de rechterkant van Street View. Wanneer je foto’s van binnen hebt laten maken vervangt dit “Buitenkant bekijken”

Blijf je updates bijhouden

Wanneer je eenmaal verhuisd bent zijn er een aantal dingen waar je de eerst komende tijd echt op moet letten:

  • Kijk uit naar dubbele items (duplicate). Zorg ervoor dat er geen duplicaten verschijnen van je oude adres. Het is zeer zeker een mogelijkheid dat Google er een of meerdere aan heeft gemaakt gebaseerd op oude data. Let hier echt op en zorg er voor dat je dit juist oplost.
  • Zorg er voor dat eventuele routebeschrijvingen kloppen! Google heeft er een handje van de Map Marker niet goed te verplaatsen bij verhuizingen, en er zo voor zorgt dat routebeschrijvingen naar je oude locatie gaan.

Nog een klein dingetje om rekening mee te houden: Het kan zijn dat je Google ranking een beetje (of veel) daalt kort na de veranderingen. (Heeft te maken met de Google Dans*)

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SEO te maken heeft. Door mijn achtergrond als webdeveloper ben ik helemaal verslaafd geworden aan white-hat & grey-hat SEO. Stiekem probeer ik ook een internet ninja te zijn.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!