Top 10 website elementen voor een goede website

door | apr 30, 2016

Top 10 elementen voor een goede website

Een goede website kan jouw bedrijf maken of breken. Een goede website kan nieuwe leads genereren, conversie creëren en ervoor zorgen dat bezoekers steeds weer terug komen. Een slechte website kan juist het tegen over gestelde veroorzaken en ervoor zorgen dat bezoekers snel afhaken, niet meer terug komen en de bezoeker vervelen wat natuurlijk erg slecht is voor jouw bedrijf. Om een succesvolle website te hebben moet er voor gezorgd worden dat alle benodigde elementen aanwezig zijn om verkoop te stimuleren en een binding te krijgen met je bezoeker en hopelijk uiteindelijk klant. Hieronder zijn 10 elementen die jouw nieuwe website dus echt moet hebben!

Een goed ontwerp

Jouw lay-out/design van je website is -zoals je allicht weet- de bezoekers eerste impressie. Wanneer een website verouderd of slecht ontworpen is, dan haken de bezoekers behoorlijk snel af aangezien website bezoekers genadeloos zijn. Wanneer jouw website er niet in slaagt om de bezoeker een goede en juiste impressie te geven binnen de eerste paar seconden, is het goed mogelijk dat de bezoeker (en potentiele klant) gelijk vertrekt, ook al heb je de beste en meest praktische informatie die er maar is. Wanneer je er zelf niet zoveel kaas van hebt gegeten of je er geen ervaring mee hebt, is het sowieso onze tip om een degelijke webdesigner in te schakelen.

Kwaliteits content

Je hoort en ziet de laatste tijd iedereen roepen “Content is king!” en dit klopt (voor 95% van de gevallen). Wanneer bezoekers na de eerste impressie besluiten te blijven, is het nu de beurt aan jouw content om de bezoeker te blijven behagen. Jouw website moet ervoor zorgen dat de inhoud jouzelf als persoon aanvult, waar jouw bedrijf voor staat, producten en de diensten die je levert.
De content van je website moet relevant zijn voor jouw bezoeker en je moet het vooral niet te technisch maken door bijvoorbeeld in vakjargon te praten. (Hier betrap ik mijzelf ook wel eens op hoor!)
De gemiddelde bezoeker heeft nooit heel veel tijd of veel zin om bij wijze van een halve Van Dale door te lezen. Zorg ervoor dat je teksten relevant, beknopt en recht door zee zijn.

Goede navigatie

Een gebruiksvriendelijke navigatie in jouw nieuwe of bedrijfswebsite is een van de meeste belangrijke elementen! Er is niks beter in het wegdrijven van je bezoekers dan een hele moeilijke of verwarrende navigatie. De bezoekers moeten simpelweg in een oogopslag kunnen zien waar ze ergens zijn op je website. Je moet er voor zorgen dat je navigatie/menu makkelijk te bereiken is want consistentie is het belangrijkste!

Call to action

Heel veel websites verliezen bezoekers omdat het te moeilijk is om bijvoorbeeld even snel te bellen of een formulier te vinden. Zorg dat deze heel duidelijk aanwezig is en dat bezoekers niet hoeven te gaan zoeken.

Social Media links

Vandaag de dag is sociale media een heel erg belangrijk aspect binnen online marketing. Omdat natuurlijk voortaan alles sociaal gedaan wordt op de een of andere manier. Met het gebruik van social media is er de potentie om vele nieuwe bezoekers/klanten te bereiken, en je product en/of dienst onder de aandacht te brengen. Een van de beste manieren is om accounts aan te maken op de grootste sociale media platformen zoals facebook, Linked-In, Twitter en Google+ en deze aan je website toe te voegen. Op deze manier zijn deze makkelijk bereikbaar voor je tevreden klanten om eventueel een recensie achter te laten, een like te geven of jouw pagina’s zelf te delen. Op deze manier laat je je bezoekers/klanten jouw ambassadeurs worden!

Blog

Dit klinkt misschien iets te logisch voor de meeste mensen maar je zal verbaasd zijn hoeveel grote bedrijven hier in hard falen. Blogs zijn zoekmachine vriendelijk en bieden een extra kanaal dat extra bezoekers naar je website kan genereren. Wanneer je goed gebruik maakt van je blog zal je website ook populairder worden. Dit komt omdat een blog je bezoekers en de zoekmachines steeds meer laat zien dat je een autoriteit bent boven je concurrenten. Over het algemeen is het enigste wat je hoeft te doen je blog frequent updaten met verse, unieke en kwaliteit content waar je bezoekers wat aan hebben.

Logische website structuur en SEO vriendelijke url’s

In het verleden was een goede website structuur niet zo belangrijk maar vandaag de dag is dat helemaal omgeslagen. Je hebt ontzettend veel mogelijke manieren om een logische website structuur in te richten die bezoeker vriendelijk is. Het enigste wat je moet doen is een manier gebruiken die SEO Friendly is (Bijvoorbeeld in WordPress onder het kopje permalinks). Deze SEO Friendly url’s zorgen ervoor dat de url makkelijker te onthouden is en je vermindert de kans dat zoekmachines niet snappen waar je website of artikel over gaat.

Maak je merk

Een van de belangrijkste dingen die je echt moet doen voor je bedrijf is het maken van jouw ‘merk’. Jouw merk staat o.a. voor je bedrijfsidentiteit, hoe uniek je bent tegenover je concurrenten en waarom klanten jouw kiezen in plaats van de overige opties. Het maken van je merk is erg belangrijk wanneer je je bedrijf aan het opstarten bent om te zorgen dat mensen je leren kennen, je beginnen te vertrouwen en uiteindelijk je klant worden.

Een FAQ/veelgestelde vragen pagina

Het is belangrijk om een FAQ aan je website toe te voegen. Dit is in principe een lijst met de meeste gestelde vragen door je bezoekers met antwoorden. Dit geeft je bezoekers gelijk de kans om antwoord te krijgen voordat ze jouw product en/of dienst kopen.

Contact informatie

Om je website/merk goed neer te zetten is het belangrijk dat je klanten genoeg vertrouwen geeft dat je ook echt een legitiem bedrijf bent, en dat ze alle benodigde contact informatie kunnen vinden met eventueel een Google Maps routebeschrijving. Op deze pagina staan o.a. de volgende gegevens: telefoonnummer, adres, e-mail adres(sen), namen contactpersonen etc. Bedrijven die bijvoorbeeld alleen maar een e-mail adres op deze pagina zetten hebben kant om nieuwe klanten te verliezen die een snellere contact moment nodig hebben omdat ze bij e-mails vaak lang moeten wachten op antwoord.

Met bovenstaande elementen in je (nieuwe) website kan je zekerder zijn van je succes. Het is natuurlijk dat hoe meer blije klanten je hebt, hoe meer je verkoopt!

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SEO te maken heeft. Door mijn achtergrond als webdeveloper ben ik helemaal verslaafd geworden aan white-hat & grey-hat SEO. Stiekem probeer ik ook een internet ninja te zijn.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!