SEO, Wat Ze Je Niet Vertellen!

door | mei 3, 2016

Zoekmachine Optimalisatie, wat ze je niet vertellen

Zelfs vandaag geloven veel bedrijfseigenaren en freelancers dat zoekmachine optimalisatie makkelijk is. Je hoeft alleen maar wat hoge kwaliteit, unieke en geoptimaliseerde content te schrijven, te publiceren en lekker wachten tot alle bezoekers jouw kant op worden geslingerd door Google. Er is natuurlijk meer dan dat…

Zoekmachine optimalisatie is moeilijk

Veel mensen en vooral bedrijven die reageren vaak nogal laconiek als je over een eventuele zoekmachine optimalisatie campagne begint. Je hoort dingen als “Ohh, dat doe ik zelf allemaal” of vaak de mooiste van allemaal: “Is niet nodig want ik verkoop al genoeg of krijg al genoeg boekingen”.

Meestal hebben vaak zelf al wat opgezocht op internet over zoekmachine optimalisatie/seo, of hebben een aantal artikels gelezen wanneer ze het zelf doen en het lijkt bijna alsof ze de succesverhalen hebben bestudeert.
“Hij/zij kan het ook, dus ik ook!”
Ze zien alle grote SEO Experts hetzelfde beloven “Maak gewoon heel veel geweldige content en het begint automatisch met scoren!”

Mensen verwachten het volgende wanneer zij zelf aan de slag gaan:

SEO bezoekers verwachting
SEO bezoekers realiteit

Het groeien van je organische bezoekers is behoorlijk onvoorspelbaar. Het kan goed zijn dat je een behoorlijke tijd bezig bent met je zoekmachine optimalisatie en dat er eigenlijk vrijwel niks echt verandert. Dan, opeens, krijgt een artikel van je grip en begint het te groeien. Het neemt een paar andere artikels van je mee en dan zie je een globale stijging. Zelfs gedurende deze tijd hoeft er maar een van je pagina’s naar de tweede pagina van Google te dalen en hij neemt de rest weer mee (Befaamde danspasjes van Google?)

Dit feit is een gegeven en gebeurd iedereen. Of je nou een beginner bent of een SEO Expert. Het is zelfs dat de meeste campagnes zo lopen.

Het gaat niet alleen over geweldige content

Wat ze ook zeggen, goede content is niet alles! (het is en blijft een koning natuurlijk)
De grootste reden van falende zoekmachine optimalisatie campagnes is het klakkeloos geloven dat je alleen maar goede content hoeft te maken.

Content moet goed zijn, dat zeer zeker! Maar het moet kloppen in het geheel van je website, met je keywords en het moet relevant en uniek zijn. Je moet natuurlijk ook goede promotie hebben, want ook al heb je het beste stukje tekst in de wereld, als niemand het krijgt te lezen kan je het net zo goed niet schrijven.

Niet al je content zal gaan ranken

Het is normaal dat het grootste gedeelte van je organische bezoekers afkomt op slechte een heel klein deel van je blog/website.
Volgens een studie van Pam Vaughan op een Blogspot blog bleek dat 46 procent van de bezoekers zo’n beetje afkwamen op slechte 0,5 procent van de hoeveelheid posts. (30 posts van de 6000 in totaliteit)

Maak je geen zorgen als je dit ook met jouw blog of website is. Het algemene advies is dat je kan kijken welke posts het goed doen en dat je de minder presterende posts kan aanpassen en optimaliseren.
Het belangrijkste is dat je niet zomaar jouw content nu offline gaat halen en gaat optimaliseren als het weinig of geen bezoekers trekt. Er zijn heel veel verschillende manieren om je minder presterende posts te optimaliseren of te herbruiken. (Onze tip: Gooi het allemaal op je Google+, Linked-in, en zelfs Triberr omdat deze allemaal een stuk makkelijk omgaan met ‘duplicate content’)

Links maken een verschil

Dit is iets wat niet hard genoeg kan worden geroepen: BACKLINKS DOEN ER TOE!
Denk ook niet dat grote websites die heel veel autoritaire links hebben zich er niet druk om hoeven te maken… dat moeten ze juist wel!

Backlinks is een van de meest belangrijke begrippen als het gaat om ranken binnen een competitieve sector, zowel voor oude/grote en nieuwe websites.

Er is een behoorlijk fanatieke case-study gedaan naar de correlatie tussen goed presterende content en backlinks binnen de organische resultaten.
Zelfs bij een autoritaire platformen als Blogspot of WordPress moeten ze rekening houden met een backlink strategie om te zorgen dat content goed blijft scoren.

Als je een succesvolle SEO/zoekmachine optimalisatie campagne wilt uitvoeren (in het begin) stel je dan in op het ergste. Focus je aandacht zoveel mogelijk op de promotie van je content en ga niet te snel uit van goede resultaten voordat je harde gegevens hebt verzamelt.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SEO te maken heeft. Door mijn achtergrond als webdeveloper ben ik helemaal verslaafd geworden aan white-hat & grey-hat SEO. Stiekem probeer ik ook een internet ninja te zijn.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!