SEO vs SEA: Goede tactiek voor startende ondernemers?

door | apr 28, 2016

Waarom SEO?

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, bestaat uit het on-page en off-page beter vindbaar maken van jouw website. Dit betekent dat je aan de hand van een lijst punten jouw website een zo goed mogelijke score probeert te geven in de hoop dat Google en andere zoekmachines dit ook vinden en jouw site hoger plaatst dan je concurrenten. Daarnaast probeer je ervoor te zorgen dat jouw website aangemeld wordt op autoritaire relevante websites en dat er sociale signalen naar jouw website worden gecreëerd (het off-page gedeelte). Wanneer dit allemaal gebeurd is, zorg je ervoor dat jouw website goed geïndexeerd wordt en probeer je dit alles beter te doen en te onderhouden dan jouw concurrenten. Het grote voordeel van deze techniek is dat je organisch verkeer naar jouw website krijgt. Je betaalt bij SEO dus niks voor het verkeer.

Waarom SEA?

SEA, oftewel zoekmachine adverteren, is een techniek waarmee je kunt forceren dat jouw website goed gevonden wordt in de zoekmachines (zoals bovenaan bij Google). Bovendien kun je precies manipuleren welke informatie de zoekmachinegebruiker te zien krijgt en welke pagina’s, subpagina’s, contactgegevens e.d. en op welke tijdstippen en welke locaties. Het targetten van de juiste doelgroep wordt hierdoor dus kinderspel, want niet alle verkeer is ook op zoek om jouw product of service af te nemen en juist de mensen die dit doen zijn de bezoekers die je het liefst op jouw website hebt. Het grote voordeel van zoekmachineadvertenties is dan ook de enorme flexibiliteit om de informatie te manipuleren.

Een langzaam begin

Als startend ondernemer begin je veelal met een nieuwe website die nog geen autoriteit of opgebouwde vertrouwen heeft. Het is dus logisch om te beginnen met SEO, aangezien dit veel gratis verkeer kan opleveren, maar er zitten helaas een paar addertjes onder het gras. SEO is namelijk een lange termijn strategie en werkt niet van vandaag op morgen. Zo heeft Google een principe wat wij de Google-dans noemen. Dit betekent dat Google jouw websitepagina op verschillende plekken in de lijst laat zien de eerste paar maanden tot ongeveer een half jaar na de indiening van de website bij webmastertools of natuurlijke indexatie. Google test zo waar jouw website zou horen te staan in het lijstje van resultaten. Zelfs de uiteindelijke positie waar je op landt is afhankelijk van de grillen van Google en andere zoekmachines. Waar jouw website eindigt is dus altijd maar de vraag en je kan slechts proberen door je aan de regels van on-page en off-page SEO te houden om dit zo veel mogelijk in jouw voordeel te laten uitvallen.
Toch is het verstandig om SEO in het begin van jouw online traject meteen mee te nemen, en het laten bouwen van een website waarin de website optimalisatie meteen wordt meegenomen is bovendien vaak een stuk goedkoper dan dat het in een later stadium gebeurd. Er is nog een financieel voordeel aan het aandacht besteden aan SEO in het begin van jouw online traject. Veel biedingsystemen voor zoekmachineadvertenties gebruiken namelijk iets zoals kwaliteitsscores (bijvoorbeeld AdWords). In het kort houdt dit in dat de applicatie om te bieden voor advertenties rekening houdt met de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden. Wanneer deze goed overeenkomen met de informatie op de pagina dan wordt de kwaliteitscore hoger, waardoor de prijs die je dient te betalen voor je verkeer lager wordt. SEO kan ervoor zorgen dat de woorden waarop je je advertentie wil richten goed naar voren komen op de landingspagina waar de advertentie naartoe wijst.

Betaald zoekverkeer

Wanneer de SEO op orde is en jouw doelwoorden goed naar voren komen kun je een betaalde advertentiecampagne gaan inrichten via één van de door de zoekmachines aangeleverde biedingssystemen voor advertenties. Het voordeel hiervan is dat je door de grote mate van flexibiliteit ervoor kunt zorgen dat alleen jouw doelgroep de advertentie te zien krijgt en alleen op de zogenaamde “koopwoorden”. Dit zijn woorden die leiden tot conversies in tegenstelling tot woorden die wel voor verkeer zorgen, maar voor klanten die alleen informatie zoeken e.d. Daarnaast is je advertentie binnen een paar seconden tot minuten te zien in de zoekresultaten van de desbetreffende zoekmachine en kun je manipuleren dat jouw website dus bovenaan staat, zonder autoriteit te hebben opgebouwd.

Het take-over point

Na een tijdje zul je zien dat wanneer je je on-page en off-page SEO goed hebt ingericht en onderhouden dat meer en meer verkeer komt van organische zoekresultaten. Op een gegeven moment kan dit zelfs het verkeer van jouw SEA campagne overnemen, zowel in aantal bezoekers als in omzet. Stop je dan met SEA? Het voor de hand liggende antwoord is: “ja”. Ten slotte kost SEA je geld en krijg je nu meer verkeer en omzet uit SEO. Toch is het antwoord niet zo kort door de bocht als je wellicht denkt. SEA zorgt namelijk wel voor veel potentiële nieuwe klanten die wellicht later terugkeren naar jouw website via organische resultaten. Daarom is het van belang deze stroom bezoekers in kaart te brengen via analyse software (zoals Google Analytics).
Daarnaast zorgt SEA ook voor jouw branding, omdat je consequent bovenaan staat bij de zoektermen waar jij bovenaan bij wil staan (met het bijhouden van de campagne natuurlijk, aangezien de concurrentie hun biedingen ook zal veranderen). De vraag die je dus moet stellen in het geval dat je vaststelt dat je SEO je SEA aan het overtreffen is, is: Rendeert mijn SEA campagne? Of anders gezegd: Zorgt de investering die ik lever aan het betaalde zoekverkeer voor genoeg omzet zodat ik er winst op maak? Als het antwoord op deze vraag “ja” is, dan kan de campagne prima lopen naast jouw organische verkeer en versterken ze elkaar alleen maar.

Een nieuwe doelgroep

Wanneer je echt goed scoort met je SEO en deze blijvend hebt geoptimaliseerd kan het zo zijn dat je marktaandeel in de zoekresultaten dermate groot wordt dat je deze zoekwoorden en doelgroep gaat domineren. Kijk dan vooral verder dan je neus lang is en probeer met nieuwe landingspagina’s, nieuwe secties op jouw website e.d. een nieuwe doelgroep met andere zoekwoorden aan te boren, maar zorg wel dat de focus op de reeds bestaande pagina’s niet afwijkt van de huidige doelgroep waarin je zoveel tijd, moeite en geld hebt geïnvesteerd om deze te gaan domineren. Bij het opzetten van een nieuwe sectie herhaald het hele bovenstaande verhaal zich weer, met als kanttekening dat door de reeds opgebouwde autoriteit van jouw domein de resultaten zich sneller zullen gaan uiten! Blijf dus bezig met jouw website ontwikkelen en onderhoud je SEO en SEA campagnes actief!

Samenvatting

Wanneer je als nieuwe ondernemer je website opzet is het handig om met jouw websitebouw meteen de website optimalisatie (on-page SEO) mee te nemen. Hoewel de SEO zijn tijd nodig heeft om nuttig te worden heeft het wel meteen voordelen voor de SEA campagnes die je ernaast opzet om meteen de juiste doelgroep naar jouw website te sturen. Op termijn zal de SEO zijn effect laten zien en vaak zelfs je SEA campagne in resultaten voorbij steken. Dit betekent echter niet dat je SEA campagne geen waarde meer heeft, maar wanneer je een bepaalde zoekterm domineert kun je altijd je focus uitbreiden met nieuwe zoektermen en nieuwe secties op je website. Blijf ontwikkelen, ondekken en onderhouden!

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!