One-page website SEO

door | mei 2, 2016

One-page websites zijn momenteel erg populair en ze schieten als paddenstoelen uit de grond (wij maken ze ook regelmatig voor klanten). Ze zien er erg gaaf uit met mooie grote lettertypes, graphics and mooie overgangen. Maar hoe zit het met de one-page website SEO?

It’s going to depend on what your particular area is, what the topic is, and what kind of layout you come out with. But if it works for you and for users to have that all on one page, for the most part, it should work for Google as well.

Matt Cutts

Wanneer je gaat rondkijken op internet over wat andere SEO mensen te zeggen hebben over one-page websites kun je er een aantal dingen uithalen omdat iedereen zo’n beetje hetzelfde zegt:
– Je moet sub-pagina’s toevoegen
– Je moet een blog toevoegen

Wat je hieruit kan opmaken is dat je uiteindelijk meerdere pagina’s moet toevoegen aan je one-page website. Is dit dan niet een beetje dubbel?

Autoriteit

Op het eerste gezicht, autoriteit is iets waar je in een discussie het voordeel van de twijfel kan geven aan de one-page websites. Iedere backlink die je naar je website krijgt komt binnen op je homepage. De keerzijde hiervan is dat het een stuk moeilijke wordt om continu backlinks te krijgen/maken voor dezelfde content dan wanneer je backlinks probeert te krijgen voor nieuwe en verse content.

Terwijl Matt zegt dat de een pagina websites kunnen werken voor Google zeggen andere SEO experts dat wanneer je meerdere pagina’s hebt, dit beter is voor de algemene geloofwaardigheid.
Pagina Autoriteit/Pagerank: Het is mogelijk om er voordeel uit te halen dat alle backlinks naar dezelfde pagina wijzen.
Domein Autoriteit: Onbekend: Het hebben van een 1:1 ratio van links naar pagina’s, en het hebben van maar 1 pagina kan het voordeel van domein wijde autoriteit ondermijnen.
Link building: Het kan erg moeilijk zijn om continu nieuwe blacklinks te krijgen wanneer je kijkt op langere termijn.

Content

Zoekmachines zoeken relevantie: Ze matchen zoekopdrachten met content. Een one-page website kan een betere relevantie hebben voor je hoofd zoekwoorden. Terwijl het ten koste gaat van de relevantie voor kleinere/sub zoekwoorden en bijvoorbeeld topics die op zich zelf staand makkelijker te ranken zijn.

Kijk eens naar de Google Hummingbird update, het doel van deze update is om beter content aan relevante zoekopdrachten te matchen, en niet alleen de woorden te matchen met woorden op pagina’s. Wanneer je maar een pagina hebt die alles omschrijft over jouw service of product, voordelen, verkooppraatjes, case studies en alles wat je normaal gezien kan vinden op een typische bedrijfswebsite. Hoe relevant kan een pagina zijn in zijn geheel voor elke sectie?

Het crawlen door zoekmachines

Kunnen zoekmachines jouw one-page website crawlen? Wanneer je overgangen hebt naar nieuwe content wanneer je gebruikers verder scrollen moet je er voor zorgen dat de zoekmachines jouw pagina kunnen crawlen en indexeren. Zorg ervoor dat deze overgangen/transities niet teveel gebruik maken van Javascript of dat je content verstopt in Javascript, aangezien spiders maar beperkte met Javascript kunnen omgaan.

Als je er niet zeker van bent kopieer een stukje tekst uit de onderkant van je pagina met quotes in de Google zoekbalk. Komt het tevoorschijn in de zoekresultaten? Een andere manier is om in je browser zelf (Web Developer Toolbar) CSS en Javascript uit te zetten voor je je pagina opnieuw laadt.

SEO voor one-page websites

Allemaal leuk en aardig, maar hoe SEO optimaliseer je nou precies een one-page website?
1.Definieer hoe en wat je wilt indelen.
Definieer elk stukje content alsof het een aparte webpagina is. Selecteer de zoekwoorden die je
wilt gebruiken en maak zoals normaal je kopjes, afbeeldingen etc.
2. Verdeel je content over verschillende DIV’s.
Plaats elk stuk met content (alsof je een andere pagina maakt) in een eigen DIV. Bijvoorbeeld:

<div id=”welkomst”>inhoud van je pagina</div>
<div id=”uitleg”>inhoud van je pagina</div>
<div id=”voordelen”>inhoud van je pagina</div>
<div id=”contact”>inhoud van je pagina</div>

CSS ID’s tellen/ranken niet als zoekwoorden, maar het is goed om alles goed georganiseerd te houden!
Note: Wanneer je ze ook gebruikt voor anchor links zijn het wel SEO signalen.

3. Anchor links
Zoekmachines kijken naar anchor links (dit zijn geen anchor teksten). Anchor links nemen je naar een specifiek stuk op dezelfde pagina. In de zoekresultaten gebeurt het ook wel eens dat Google anchor links als website links herkent.

Probeer elke DIV ID die je maakt te optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid en zoekwoord SEO. Je wilt natuurlijk wel dat ze logisch ingedeeld zijn en een relevant zoekwoord hebben. (Dit hebben wij trouwens ook gedeeltelijk gebruikt op onze hoofd website van Media Ostrich!)

Om een anchor link voor elke gedeelte te maken kan je bijvoorbeeld dit proberen:

     <div id=”uitleg”> </div>

Om naar deze DIV ergens halverwege de pagina te linken:

     <a href=”#uitleg””> Waarom zijn wij gewoon de beste? </a”>

Om vanuit een andere website naar dit specifieke gedeelte te linken:

     <a href=”http://www.mijnwebsite.nl/#uitleg”> Waarom zijn wij gewoon de beste? </a>

4. Geef elk nieuwe blok content een H1 tag.
Normaliter is dit een hele grote no-no omdat je per pagina maar eenmalig een H1 tag gebruikt!
Maar dit is de uitzondering op de regel omdat je bij een one-page in elk nieuw blok met content een H1 moet gebruiken. Voor meer informatie over het gebruik van H1’s hebben we weer een filmpje van onze Google vriend Matt Cutts.

De grote conclusie!

Aangezien de hele one-page hype nu gaande is kunnen we natuurlijk niet gaan roepen dat het slecht is. Met deze handvaten kan je er wel de volle potentie uit halen mocht je er echt een willen gebruiken. Wij raden alleen wel echt af om een one-page website niet op lange termijn te blijven gebruiken of wanneer je een website hebt met meerdere pagina’s over te gaan naar een one-page.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SEO te maken heeft. Door mijn achtergrond als webdeveloper ben ik helemaal verslaafd geworden aan white-hat & grey-hat SEO. Stiekem probeer ik ook een internet ninja te zijn.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!