Het nut van een SSL Certificaat

door | apr 30, 2016

Wat is een SSL-certificaat?

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat jouw website gegevens versleuteld verstuurd naar de bezoekers. Dit is voornamelijk belangrijk wanneer je omgaat met persoonlijke informatie zoals login-profielen, online bankieren e.d. Het SSL-certificaat van een website is te herkennen aan een slotje of een groene balk naast de URL. Bovendien verandert het http-protocol in een https-protocol in de URL.

Welke SSL-certificaten zijn er?

Er zijn drie soorten certificaten beschikbaar om toe te voegen aan je website. De kosten en mate van beveiliging en vertrouwen die ze uitstralen verschillen echter nog al.

Domein-validatie

Deze vorm van SSL-certificaat is de goedkoopste variant. Dit is een verbinding die beveiligd wordt voor niet-publieke websites. Domein-validatie is een certificaat dat geen bedrijfsgegevens bevat en heeft vaak een lage verzekerde waarde (tot 10.000 dollar veelal). Er wordt met dit certificaat slechts weergegeven dat de aanvrager toegang heeft tot het domein waarvoor het certificaat is aangevraagd. Het wordt gekenmerkt door een slotje en een https://-url.

Organisatie-validatie

Dit is de middenvorm van SSL-certificaten, ook in prijs. Het certificaat wordt op dezelfde manier weergegeven als domein-validatie, maar beschikt over bedrijfsgegevens. Dit certificaat wordt toegepast op publieke websites die geen commerciële functies bevatten. De bezoekers van de website kunnen controleren of het bedrijf dat de website bezit inderdaad het bedrijf is waarnaar zij op zoek zijn. Voor de aanvraag van een dergelijk SSL-certificaat is een controle van het openbaar register nodig. In Nederland is dit veelal de Kamer van Koophandel. Ook wordt het bedrijf telefonisch gevalideerd.

Uitgebreide validatie (EV-cerficaat)

Dit cerficaat is het meest uitgebreide en duurste SSL-certificaat beschikbaar. Het voldoet aan strenge eisen die gesteld worden aan online verkeer met webwinkels, banken en commerciële websites. Voor webwinkels is het overigens in Nederland verplicht om dit certificaat aan te schaffen in kader van de wet Persoonsgegevens. Het cerficaat wordt weergegeven met een groene balk waarin het bedrijf vermeld staat. Voor de validatie van een EV-cerficaat is naast telefonische validatie en controle bij de KvK ook vaak nog een ondertekening van een contract nodig. De verzekerde waarde ligt bij een EV-certificaat veel hoger dan bij een domein-validatie of een organisatie-validatie. Vaak bent je met een EV-certificaat verzekerd voor meer dan één miljoen dollar.

Waarom een SSL-certificaat?

Voor webwinkels is het verplicht op een EV-certificaat aan te schaffen vanwege de Nederlandse wet, maar een SSL-certificaat heeft natuurlijk meer voordelen. Allereerst zal een percentage van de bezoekers van je website dit certificaat zien en dit geeft meer vertrouwen in de website. Ook blijkt dat dit certificaat voor meer conversie zorgt, doordat mensen een veilig gevoel hebben bij de website en dus sneller online een product of service zullen aanschaffen wanneer ze de website vertrouwen.
Daarnaast is er nog steeds onenigheid over het effect wat het SSL-certificaat heeft op de positie bij zoekresultaten, maar het lijkt erop dat een hogere notering in Google plaatsvindt na de implementatie van een SSL-certificaat. Ook omdat Google zo natuurlijk weet dat dit een echte en veilige website is en niet wordt gebruikt voor onethische doeleinden zoals phishing. Ook moedigt de browser Google Chrome het gebruik van een SSL-certificaat aan en kan zelfs een waarschuwing weergeven wanneer de website geen certificaat heeft of een verouderd certificaat bevat (vooral met dit laatste moet je opletten!). Hoewel een EV-certificaat (zoals onze website bevat) duur is en vaak niet rendabel voor kleine ondernemers, heeft het aanschaffen van een certificaat zeker een meerwaarde. Een domein validatie heb je bovendien vaak al voor minder dan 10 euro per jaar! Het is dus altijd aan te raden om je website te beveiligen met ten minste zo een certificaat.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!