Google Rolt Mobiel-Vriendelijke Update Helemaal Uit

door | mei 17, 2016

Wat is mobiel-vriendelijk?

Mobiel-vriendelijke websites zijn websites die geschikt zijn voor vrijwel elk formaat scherm (tablets, mobiele telefoons en desktops). Echter wordt het hebben van een dubbele website (een aparte versie voor desktop en een aparte versie voor mobiel) meestal niet meer erkent door Google als mobiel-vriendelijk. Mobiel-vriendelijke websites zijn responsieve websites. Responsief design is een website die zo is opgebouwd, of gecodeerd, dat het design van de website flexibel schaalt met de grootte van het scherm. Daarnaast zijn mobiel-vriendelijke websites ook sites die snel laden en niet te groot zijn. Mobiele gebruikers zijn namelijk vaak onderweg en hebben verbinding met minder stabiel en snel internet dan thuis.

Wat houdt de update precies in?

De update staat in lijn met het beleid van Google om websites die gebruiksvriendelijk zijn meer te waarderen. Hierin wordt rekening gehouden met snelheid en mobiel-vriendelijk design. Google is al een tijdje bezig met updates op dit vlak (zoals de welbekende mobilegeddon en Panda-update). De laatste update is deze mei uitgerold en zorgt ervoor dat de mobiel-vriendelijkheid van de website zwaarder gaat meetellen. Kortom, Google prefereert in zijn zoekresultaten websites die mobiel-vriendelijk zijn boven websites die dit niet zijn. Dit betekent echter niet dat je met een goede autoritaire website met kwaliteitsinhoud niet hoog kunt scoren. De update pakt waarschijnlijk websites die niet-mobielvriendelijk zijn aan door ze lager in de zoekresultaten weer te geven. De vorige updates promoveerde juist de mobiel-vriendelijke websites, maar deze update lijkt gericht op het degraderen van niet mobiel-vriendelijke websites. Wil je nu ook weten of jouw website mobiel-vriendelijk is? Test het hier.

Wil je meer informatie over wat Google precies ziet als mobiel-vriendelijk? Bekijk ook een Google’s richtlijnen.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!