Geotags Voor Je Lokale SEO

door | mei 3, 2016

Geo-tags voor je lokale vindbaarheid?

Geo-tags voor je website zijn geografische meta’s die je kan toevoegen in de <head> </head> sectie van je website. Normaliter worden deze tags gebruikt voor foto’s maar hoe kan je het voor websites doen?

Geo-tagging voor je website is eigenlijk heel makkelijk om te doen, het enigste nadeel is dat het niet gebruikt wordt door Google, enkel Bing gebruikt deze data. Niet super belangrijk zou je zeggen, maar naar mijn mening helpen alle kleine beetjes binnen de SEO wereld. Je kan allerlei soorten informatie meegeven aan deze zogenoemde meta-data zoals; specifieke regels voor web robots, auteur informatie en pagina omschrijvingen.

Nu vooral mobiele zoekopdrachten een erg groot deel zijn van alle zoekopdrachten is het natuurlijk handig om de zoekmachines een handje te helpen om een website beter aan een fysieke locatie te matchen.

Wat zijn geo-tags nou precies?

De standaard van deze tags maakt weer gebruik van zogenaamde ICBM (Intercontinental Ballistic Missile) informatie. Het betekend eigenlijk niks meer dan een indrukwekkende manier om je lengte en breedtegraad aan te geven (latitude en longitude). Het is best gemakkelijk op deze informatie op te halen van bijvoorbeeld Google Maps. Voor dit voorbeeld gebruiken we ons kantoor.

Wanneer ik in Google Maps zoek naar ons kantoor krijg ik het volgende te zien:

 

MediaOstrich geo tag google maps locatie

Er zijn een aantal verschillende manieren om achter de coördinaten te komen, maar voor dit voorbeeld maken we gebruik van de url.
De url in de browser is vervolgens:
https://www.google.nl/maps/place/Media+Ostrich/@51.5594837,5.087402,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x47c6be3324d94103:0xd29665f0a8b61e14

Na de bedrijfsnaam staan de coördinaten die we dus nodig hebben (cijfers achter de komma kan je weglaten)
@51.5594837,5.087402,17

Nu we de locatie weten kunnen we de tag in gaan vullen.
<meta name=”ICBM” content=”51.5594837,5.087402″ />

Als aanvulling zijn er meer formaten die gebruikt kunnen worden en verplicht zijn voor de volledige Geo-tag ondersteuning.
<meta name=”geo.region” content=”NL-NB” />
<meta name=”geo.placename” content=”Tilburg” />
<meta name=”geo.position” content=”51.5594837,5.087402″ />
<meta name=”ICBM” content=”51.5594837,5.087402″ />

Als laatste is er nog 1 toevoeging die er eigenlijk niet echt bij zou moeten, maar er is software die het in combinatie met elkaar gebruikt om de website naam te herkennen:
<meta name=”DC.title” content=”Media Ostrich” />

Geo-tag ondersteuning van zoekmachines

Meta geo-tags worden zoals ik al eerder noemde niet ondersteund door Google, alleen door Bing en Yahoo. Google gaat er maar van uit dat er teveel web-developers zijn die overal templates vandaan halen en deze informatie niet aanpassen zodat de informatie nutteloos is. Google doet er verder niks mee, dus als alleen Bing en Yahoo het gebruiken blijft het zinvol voor SEO doeleinden.

Mocht je deze meta tags willen gebruiken en niet alles handmatig willen doen dan kan je ook een generator gebruiken. Deze kan je via deze geo-tag generator vinden!

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SEO te maken heeft. Door mijn achtergrond als webdeveloper ben ik helemaal verslaafd geworden aan white-hat & grey-hat SEO. Stiekem probeer ik ook een internet ninja te zijn.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!