Bloggen voor Backlinks

door | mei 1, 2016

Waarom bloggen?

Bloggen zorgt ervoor dat jouw website actief blijft omdat er regelmatig updates op verschijnen. Bovendien kun je met een blog jouw expertise op jouw vlak laten gelden en een autoritair figuur worden op jouw vakgebied. Daarnaast worden websites met een blog ook vaak als betrouwbaarder en professioneler ervaren door bezoekers hetgeen kan leiden tot meer bestellingen van jouw product of service (let op: het KAN zo zijn, want uit onderzoek blijken de resultaten voor daadwerkelijke conversies uit een blog miniem te zijn ten op zichte van bepaalde andere marketingstrategieën). Het hebben van een blog zorgt daarnaast voor aanzienlijk meer backlinks naar jouw website (gemiddeld zelfs ongeveer 90% extra!).

Waarom bloggen voor backlinks?

Binnenkomende links op jouw website worden ook wel backlinks genoemd. Het aantal backlinks die binnenkomen op jouw website zijn een indicatie voor de populariteit en autoriteit die jouw website heeft. Ook Google ziet kwalitatieve backlinks als een goede indicator voor hoe relevant jouw website is en zal websites met veel kwalitatieve backlinks als relevanter beschouwen en daarom hoger plaatsen in de zoekresultaten. Daarnaast sijpelt de link-juice door over jouw website en domein, waardoor andere secties van jouw website ook meer autoriteit krijgen en dus hoger in zoekresultaten zullen opgenomen worden.

Goede content

Zorg dat de inhoud van jouw posts van goede kwaliteit is. Het is beter 2 goede kwalitatieve posts te hebben, dan 30 matige posts. Manieren van blogposts presenteren die altijd goed werken zijn onder andere feiten en cijfers, case studies, vlogs en het vergelijken van twee autoritaire figuren op jouw vakgebied. Goede kwaliteit van blogposts zorgt dat mensen zich meer geroepen voelen om jouw blogpost te delen via fora, social media e.d. en ook webmasters zullen de toegevoegde waarde van jouw blogpost meer inzien en sneller geneigd zijn een link te plaatsen naar jouw content. Wanneer jij je content van een andere plek afhaalt is het bovendien handig om de bron van jouw informatie te vermelden. Soms zullen de auteurs van de informatie waarop jouw artikel gebaseerd is ook een link naar jouw artikel opnemen op hun pagina. Deze links zijn bovendien super relevant aan elkaar.

Interne links

Naast autoriteit bouwen met links naar jouw pagina toe is het ook handig om te kijken naar de interne structuur van jouw blog en website. Door tekstuele links aan te brengen in je artikel naar andere artikelen kun je intern een bepaald artikel als meer belangrijk naar voren schuiven. Zoekmachines als Google houden rekening met de interne hiërarchie van jouw website en wanneer een bepaalde blogpost of pagina veel interne links naar zich toe heeft linken, neemt de zoekmachine aan dat dit een belangrijke pagina is op het domein.

De initiële boost

Nadat je jouw supergoede blogpost hebt geschreven moet je hem de wereld in slingeren zodat de mensen ook weet krijgen van het feit dat jouw superhandige content online vindbaar is. Hiervoor zijn twee methodes uitermate effectief. De eerste is het delen op sociale media kanalen, in bijzonder Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn en Pinterest. Dit delen zal sociale signalen gaan genereren voor de betreffende pagina. Deel een nieuwe blogpost bovendien een paar keer voor optimaal bereik en impact. Het is helemaal niet erg om in bijvoorbeeld 14 dagen tijd een blogpost 3 à 4 keer te delen via je sociale media. Afwisselen met andere berichten is wel wenselijk. De tweede manier is via e-mail. Wanneer je beschikt over een mailinglijst kun je deze inzetten om geïnteresseerden (vaak ook andere bedrijven) te laten weten van jouw nieuwe superblog.

Autoritaire backlinks

Goede backlinks zijn ten eerste relevant aan elkaar. De inhoud van de website die naar jou linkt dient dus de inhoud van jouw blogpost te matchen. Tegenwoordig is het af te raden om aan linkruil te doen, zeker met pagina’s die een hele hoop links bevatten of je aan te melden bij directories. Deze manier van linkbuilding levert wellicht een klein beetje verkeer op, maar is SEO technisch te verwaarlozen. Zeker voor de tijd en moeite die het kost om deze links te realizeren. Er zijn echter toch manieren waardoor je ervoor kunt zorgen dat jouw blogpost links ontvangt van autoritaire websites;

  • Ben actief lid van bepaalde fora en groepen op bijvoorbeeld Google en LinkedIn en link naar een blogpost die relevant is voor het onderwerp dat ter discussie ligt.
  • Start zelf onderwerpen op fora en in groepen die controversieel zijn en een discussie zullen aanwakkeren. Beschrijf dat controversiële onderwerp in een blogpost waar je naartoe linkt.
  • Netwerk met andere bloggers in jouw branche (AANRADER: Triberr!) en op conferenties en bij presentaties om zo te zorgen dat er in hun artikelen naar jouw blogpost gerefereerd wordt of jij een gastblog mag schrijven op hun blog met een link naar een artikel op jouw blog.
  • Refereer naar jouw blogpost op websites met een vraag en antwoord gedeelte waarin dit een relevante oplossing biedt
  • Ga op zoek naar gebroken links op websites en neem contact op met de webmaster om de links te veranderen naar relevante links naar jouw blogposts.
  • Interview belangrijke figuren in jouw vakgebied, maak een blog hierover en vraag aan deze personen of zij dit bericht promoten op eigen sociale media en wellicht zelfs hun website.
  • Zorg dat jouw blogposts worden opgenomen in Google News

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!