11 Creatieve Marketing Tips – 7 Experts serveren!

door | jan 31, 2018

Het jaar is net begonnen, nieuwe marketing budgetten worden weer beschikbaar gesteld. Wij hebben contact gehad met 6 andere Nederlandse online marketing experts om te vragen of zij leuke, creatieve en out-of-the-box marketing tips hebben. Ideeën die, hopelijk, een ‘Netjes! Hier had ik nog niet eens aan gedacht‘ of ‘Simpel, maar erg handig!‘ impressie achter laten wanneer je het leest.

TIP #1: Marketing automation tips

Hierbij een makkelijker toepasbaar idee voor lead generation via Facebook.

Stap 1:
Schrijf een informatieve blog voor jouw doelgroep op je website.

Stap 2:
Stel een Facebook pixel in op jouw blog.

Stap 3:
Verspreidt de blog op Facebook door middel van een advertentie. Het bericht zal opvallen bij jouw doelgroep en ze zullen (hopelijk) op jouw blog klikken. Hierdoor heb je de goede doelgroep te pakken.

Stap 4:
Zet een retargeting advertentie op (dit kan door middel van de pixel) waar men een white-paper kan downloaden in ruil voor een e-mailadres.

Stap 5:
Start een mail automation. Dit is een simpel en effectieve lead generation. Je geeft de potentiële klant namelijk eerst ‘kennis’ door je blog. Hierdoor leren ze je kennen. In de volgende advertentie geef je ze nog een keer waardevolle informatie in ruil voor hun mailadres. Vanaf dan kan je starten met een mail automation om deze geïnteresseerde bezoekers om te zetten naar klanten.

Freek

Marketingscriptie.nl

TIP #2: Marketing Automation Tips

Welke websites zullen het meest waarschijnlijk naar jou toe gaan linken? Websites die al naar je concurrenten linken. Ahrefs (en vast nog meer tools) heeft een handige tool om te zien van welke websites drie concurrenten al links krijgen maar jij nog niet, genaamd: link intersect. Ook als je deze tool niet hebt kun je erachter komen welke websites al wel naar je concurrenten maar nog niet naar jou linken.

Zorg er om te beginnen voor dat je alle pagina’s die naar de homepage van je concurrenten linken verzameld (hier heb je een SEO tool voor nodig). Zet alle gevonden links in Excel met daarachter van welke concurrent deze link komt. Selecteer vervolgens de rij met URL’s en markeer de URL’s die meer dan één keer voorkomen (Start → Voorwaardelijke opmaak → Markeringsregels voor cellen → dubbele waarden). Alle URL’s die nu rood zijn gemarkeerd linken naar twee of meer van jouw concurrenten. Wanneer je daar behoefte aan hebt, kun je alle links handig sorteren met de sorteerfunctie.

Nu je allemaal pagina’s hebt verzameld die naar twee of meer concurrenten van je linken ga je outreach doen. Je zal merken dat de outreach die je met deze tactiek doet veel positieve reactie oplevert, aangezien deze websites al naar soortgelijke content linken. Ga niet voor de vele directories die je zult vinden, maar probeer je vooral te richten op de kwalitatieve websites die je tegenkomt. Soms kom je er op deze manier bijvoorbeeld achter dat een affiliate netwerk een testimonial pagina met link naar je concurrenten heeft.

Deze techniek kun je uiteraard voor meerdere pagina’s dan alleen de homepage toepassen, maar let er wel op dat er relatief veel naar deze pagina’s gelinkt wordt (anders zul je niet zoveel vinden).

Daniel de Vries

Dutch Internet Marketing

TIP #3: Blog kermis

Een blogkermis is een verzameling van blogs over een bepaald onderwerp. Verschillende deelnemers sturen een zelfgeschreven blog in en de gastheer post op zijn website de links naar deze artikelen plus een korte samenvatting. De deelnemers linken naar de blogkermis vanaf hun eigen websites en via de eigen social media kanalen. De blogkermis wordt iedere keer door iemand anders georganiseerd, vandaar ook het rondtrekkende karakter van deze “kermis”.

Waarom werkt het? Het is een blogpost waarvan de promotie vooraf al is afgesproken. Door de grotere aandacht krijg je vaak vanaf andere websites ook nog links. In 2013 heb ik meegedaan aan een blogkermis waar je op mijn blog meer over kunt lezen.

TIP #4: Portemonnee

Gebruik een portemonnee om een coupon in te stoppen en verspreid deze. Een gevonden portemonnee trekt onmiddellijk de aandacht. Door deze hoge attentiewaarde en verrassing wordt de aanbieding relatief veel gebruikt.

Persoonlijk heb ik dit promotiemiddel toegepast toen ik videogames verkocht via een webshop. Bij de game Assassin’s Creed zat een portemonnee met daarop het logo van de game (uiteraard met toestemming van uitgever Ubisoft). In de portemonnee zat een zelfgemaakt bankbiljet met daarop een kortingscode voor een volgende aankoop.

Een vergelijkbare methode heeft collega Roy Ishak gedaan bij het promoten van een restaurant.

Nils van der Knaap

Sky Internet Marketing

TIP #5: Social Media Content Tips

Elk social media platform zijn eigen soort gebruikers heeft, die op zijn of haar beurt weer anders aangesproken dienen te worden. Dit klinkt intuïtief, maar je zult je verbazen hoe vaak hetzelfde bericht op dezelfde manier op elk platform wordt gedeeld.

TIP #6: Instagram Engagement

Afbeeldingen van quotes scoren mega goed op Instagram! Het plaatsen van shareable content, zoals proverbs en quotes, zorgt ervoor dat jouw volgers en likes omhoog schieten. Vergeet dan niet de juiste #hashtags te gebruiken. Spiek even op www.foundr.com/how-to-get-more-followers-on-instagram/ voor meer informatie.

TIP #7: De Media, hoe kom ik daar terecht?

In het begin van mijn online marketing carrière heb ik enorm gepiekerd over de vraag; Hoe krijg ik mijn artikel of content voor zoveel mogelijk lezers? Totdat ik me realiseerde dat, net als verkopers die een sales-target nastreven, de media ook content-targets heeft. Sites als Frankwatching, TechCrunch en nieuwssites moeten aan de lopende band content leveren.

Als je in staat bent toegevoegde waarde te bieden in de tone of voice van het publiek van de gekozen media zul je versteld staan hoeveel deuren er voor je open gaan!

Dylan de Jonge

ForgedPixel

TIP #8: Webchat

Webchat is de uitvlucht voor bezoekers die je als potentiële klant bijna kwijtraakt op de rest van je site. Zit je in een categorie waar je timeslots verkoopt, zoals een escape room of VR Gaming? Laat dan je webchat automatisch je afspraken inboeken. Gebruik een tool als Calendly en laat je kalender automatisch pop-uppen. Zo scoor je tientallen leads per week.

Tim de Visser

The Food Convoy

TIP #9: Link-building data visualisatie tactiek

Ben je snel en eenvoudig op zoek naar publiciteit en linken? Met deze linkbuilding techniek zorg je er in een mum van tijd voor dat jouw website meer publiciteit krijgt!

Het werkt als volgt:

Vindt een nieuwswaardig onderwerp dat aansluit op jouw doelgroep en waar voldoende data over te vinden is. Denk bijvoorbeeld in de autobranche aan de meest verkochte auto’s in 2017 en in de horeca aan het aantal horecagelegenheden per stad. Je vindt dit soort data bij het CBS en in databanken.

Zodra je de data hebt gevonden, ga je het analyseren en ordenen. Hierna heb je een duidelijk overzicht en kan je opmerkelijke conclusies trekken uit de gevonden data. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: in welke maand de meeste auto’s zijn verkocht en in welke provincie de meeste terrassen zijn. Kijk goed naar de opmerkelijke conclusies, want daarmee kan je mensen je artikel intrekken.

Hierna ga je de data visualiseren. Maak gebruik van afbeeldingen of infographics. Beschrijf alles in een waardevol artikel dat voor jouw doelgroep en de websites waar jij het artikel graag op wilt zien verschijnen interessant is.

Plaats het onderzoeksartikel vervolgens op jouw website en deel het met websites waarop jouw doelgroep actief is.

Wij hebben deze tactiek al vaker succesvol toegepast. Probeer het zelf ook! Op zoek naar andere tactieken? Lees dan onze post over 103 linkbuilding strategieën.

Bart van der Meer

Klik Proces

TIP #10: Spieken in e-books

Wanneer je over een bepaald onderwerp wil schrijven of bloggen en je hebt een gebrek aan onderwerpen, of als je onbekend bent met het thema is er deze kleine strategie:

Ga naar een online boekwinkel zoals Bol/E-bay waar je een zoomfunctie hebt op de productpagina. Vaak kan je hier dus ook een voorbeeld van een boek inkijken.

Kijk eens naar de indexpagina van dat boek, hier kan je een hele lijst aan relevante onderwerpen vinden!

TIP #11: iBeacon guerrilla marketing tips

Heb je klanten die vaak naar offline beurzen en bijeenkomsten gaan? Denk er eens aan een iBeacon (Sleutelhanger) met push notificaties aan te schaffen voor ze. Hiermee kun je een facebookpagina of website koppelen die push notificaties verstuurd. Terwijl jij of jouw klanten op de (offline) beurs rondlopen, kun je zo de hele dag potentiële klanten bereiken!

Don Vermeer

Media Ostrich

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SEO te maken heeft. Door mijn achtergrond als webdeveloper ben ik helemaal verslaafd geworden aan white-hat & grey-hat SEO. Stiekem probeer ik ook een internet ninja te zijn.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!