Nieuwe functies AdWords

door | dec 13, 2016

Nieuwe functies AdWords

Het jaar is weer bijna ten einde, dus tijd om eens een lijstje te maken van wat 2016 ons allemaal bracht aan nieuwe functies voor Google AdWords, zodat ook jij 2017 goed kan beginnen en deze functies meteen kan gaan toepassen in jouw campagnes!

AdWords voor iOS mobiel

In januari kwam een update uit die het mogelijk maakte om de mobiele AdWords-App te gaan gebruiken op mobiele iOS, oftewel Apple, apparaten. De app maakt het mogelijk om mobiel prestaties in te zien, campagnes en advertentiegroepen in te schakelen of te onderbreken, budgetten en biedingen aan te passen en nog enkele kleinere mogelijkheden toe te passen.

Upgrade flash naar HTML5

In februari 2016 kwam een HTML5 toolkit uit van Google die de gebruiker in staat stelt om flash advertenties uit het display netwerk eenvoudig over te zetten naar HTML5 advertenties. Dit is essentieel aangezien flash advertenties verouderde codering gebruiken en gezien worden als “bad-practice”. Naast deze functionaliteit biedt de Rich Media Gallery nog een hele hoop handige tools voor display advertising en is dus zeker een kijkje waard –> https://www.richmediagallery.com/tools

Bedrijf lokaal promoten in Google Maps

In April kwam een belangrijke update uit die ervoor zorgde dat je een lokale zoekadvertentie kan toevoegen die verschijnt in Google Maps. Dit geldt initieel voor de desktopversie van Maps en niet de overige versies, maar is inmiddels ook beschikbaar voor mobiel. De advertentie wordt bij lokale zoekopdrachten op twee plekken getoond. In de lijst van zoekresultaten (zoals ook bij de Google zoekmachine een advertentie in de resultaten wordt weergegeven) en op de map zelf in de vorm van een paars pictogram met de bedrijfsnaam. Daarnaast is het mogelijk om de bel-knop, routebeschrijving-knop, openingstijden en reviews op te nemen in de advertentie. Het biedingssysteem werkt hetzelfde als bij AdWords en je betaald dus met het CPC-systeem.

Geen dubbele conversies meer

In het voorjaar 2016 werd het ook mogelijk om een conversie-tag toe te voegen met een bestelling-ID. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat de dubbele conversies die voorheen plaatsvonden worden voorkomen. Door de conversietag toe te voegen aan de conversiepagina wordt de conversie alleen geteld als deze daadwerkelijk voltooid is. Wanneer het bestelling-ID van twee conversie-acties hetzelfde is op hetzelfde apparaat, dan ziet AdWords dit als een duplicaat en wordt het duplicaat niet meegeteld in de resultaten. Het is wel belangrijk dat je hier dynamische waardes van bestelling-ID gebruikt, aangezien anders je transacties natuurlijk veel te laag uitvallen (aangezien je meerdere malen hetzelfde bestelling-ID gebruikt).

Vergelijk doelgroepen door klantenmatch

Op basis van klantenmatch-gegevens is het mogelijk om vergelijkbare doelgroepen te targetten via Gmail en YouTube. Zo kun je via deze platformen de meest waardevolle klanten voor jouw advertentie uitlichten en je focussen op het bereiken van deze doelgroep. Door het uploaden van een lijst e-mailadressen van jouw klanten kun je een campagne starten of aanpassen die dit bestand gebruikt om vergelijkbare klanten jouw advertentie te laten zien.

Prijsextensies

Prijsextensies worden op mobiele apparaten weergegeven onder de tekstadvertentie. Hierdoor beslaat jouw advertentie een groter gebied en kunnen klanten meteen doorklikken naar wat voor hen interessant is op jouw website. Aangezien deze extensie op mobiel werkt, is het dus wel belangrijk dat de website responsief is. De extensie is toe te passen om te laten zien welke services of producten jouw bedrijf tegen welke prijzen aanbiedt (denk aan een nagelstudio die een manicuur, een pedicuur en een bruidsnagels aanbiedt).

Uitgebreide tekst-advertenties

Uitgebreide tekst-advertenties beslaan tot 50% meer ruimte dan de standaard tekst-advertentie. Zo heb je twee koppen van 30 tekens, kun je paden (twee subpagina’s van 15 tekens elk) toe voegen aan je URL en is er een uitgebreid beschrijvingsveld van 80 tekens. Bij nieuwe advertenties wordt inmiddels standaard uitgegaan van deze uitgebreide tekst-advertenties. Na 31 januari 2017 is het niet meer mogelijk om standaard tekst-advertenties te maken. Deze nieuwe vorm van advertenties speelt beter in op het nieuwe scala van advertentie-extensies dat mogelijk is.

Remarketinglijsten voor zoekadvertenties

RSLA zorgt ervoor dat je de mensen die jouw site reeds bezochten kan benaderen met advertenties. Sinds augustus 2016 is de advertentiecampagne die u hierbij opstelt ook zichtbaar op sites van zoekpartners. Let er op dat een remarketinglijst minimaal 1000 cookies moet hebben verzameld om te kunnen werken.

Sitelinks op accountniveau

Dit vergroot de dekking van je sitelinks-extensies en bespaart veel tijd wanneer je veel campagnes hebt in je account. Sitelinks zorgen dat klanten meteen door kunnen klikken naar de gewenste sub-pagina van jouw site. Daarnaast vergroot het de advertentie enorm (wanneer je op positie 1 wordt weergegeven). Het is ook mogelijk om sitelinks in te plannen zodat een bepaalde periode van de dag of een bepaalde tijd van het jaar bepaalde sitelinks weergegeven worden.

Zoekwoorden rechtstreeks in de zoekwoordplanner

Deze nieuwe functie zorgt ervoor dat de zoekwoordgroepen die je hebt gecreëerd injouw advertenties en campagnes direct kunnen worden geïmporteerd in de zoekwoordplanner om zo suggesties te kunnen genereren en andere parameters van jouw woorden te controleren.

SMS met klanten

Dit is mijns inziens misschien wel de belangrijkste update, in potentie, van dit jaar. Bij de advertentie-extensies is het nu mogelijk om een telefoonnummer toe te voegen dat de klanten kunnen gebruiken om te SMS’en met het bedrijf. Natuurlijk dient dit nummer wel SMS te ondersteunen.

Affiliate Location Extensions

Deze nieuwe functie zorgt ervoor dat bij de advertentie van jouw product het dichtstbijzijnde verkooppunt wordt weergegeven. Zo vindt de klant dus een makkelijk een winkel in de buurt die jouw product verkoopt. Deze functie is natuurlijk voornamelijk interessant voor bedrijven die producten maken die bij ketens verkocht worden. In tegenstelling tot normale locaties, heb je geen My Business nodig, maar hoef je slechts aan te geven bij welke ketens jouw product verkocht wordt en doet het algoritme de rest.

Overige updates en nieuwe functies

Naast alle functies en updates die hierboven besproken zijn, zijn er natuurlijk nog meer updates geweest. Hieronder in het kort een lijstje van nog wat nieuwe functies en updates:

  • Veegbare prijsextenties
  • Niveau beheerd alleen-lezen en standaard beheerd worden beheerderstoegang
  • Biedingen en advertenties aanpassen met demografie (tabblad doelgroepen)
  • Suggesties voor zoekwoorden op basis van hoog volume
  • Zichtbare URL’s weergegeven als Unicode-tekens
  • Verschillende functie-updates aan de AdWords editor
  • Vernieuwd design Rapporteditor
  • Testwijzigingen in Display-campagnes
  • Importeer oproepconversies
  • Vernieuwde toeschrijvingmodellen voor conversies
  • Synchroniseer bedrijfsgegevens automatisch

 

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!