Facebook Ads vs. Google AdWords

door | mei 10, 2016

Facebook Ads vs. Google AdWords: Push vs. Pull

Wat is Facebook Ads?

Facebook Ads is het advertentieplatform van Facebook. Dit is echter niet gelimiteerd tot alleen Facebook, maar beslaat ook de sociale fotoservice Instagram en heeft daarnaast een audience network tot zijn beschikking voor promotie. Het audience network zijn voornamelijk games e.d. met reclame tussen. Hier wordt dan jouw advertentie getoond. Bij Facebook Ads stel je een budget in een een kosten die je bereid bent te betalen voor een bepaald bereik (reach) of actie (engagement) op jouw advertentie. Vervolgens treedt het biedingssysteem in werking dat kijkt naar jouw bod en de concurrentie voor advertenties op de door jou ingestelde doelgroep. Daarnaast is relevantie een factor. Deze wordt vooral bepaald aan de hand van handelingen op jouw advertentie (procentueel).
Facebook Ads is een push-marketing systeem. Hiermee bedoelen we dat de potentiële consumenten de advertentie krijgen te zien, of ze er nu om gevraagd hebben of niet. Je duwt als het ware dus de advertentie door de strot van je doelgroep.

Wanneer Facebook Ads? Een push-strategie.

Facebook Ads kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Het is voornamelijk effectief wanneer een push-strategie van meerwaarde is.

Naamsbekendheid

Dit kan bijvoorbeeld zijn voor naamsbekendheid. Zet dan in op het promoten van jouw facebookpagina of een specifiek bericht dat laat zien wat jouw bedrijf is. Daarnaast kun je het ook gebruiken om verkeer direct naar jouw website te leiden. Gebruik hiervoor generieke berichten waarin je logo en bedrijfsnaam en belangrijkste product of service goed naar voren komt. Zet vervolgens de campagne in op CPM (prijs per duizend bereikte personen) voor maximaal bereik van jouw post.

Tijdelijke actie

Facebook Ads is ook handig om een tijdelijke actie onder de aandacht te brengen van een relevante doelgroep. Vermeld duidelijk de actie en tijd in de advertentie en leidt de mensen direct naar jouw website. Verder is het handig om bij deze pull-strategie ook een conversie-pixel op jouw website te plaatsen. Zo kun je de campagne optimaliseren voor conversie. De campagne gaat hier voornamelijk om handelingen, dus stel de campagne in op een prijs per handeling (engagement).

Verzamelen maillijsten

Facebook Ads heeft tegenwoordig ook een soort advertentie waarmee je kunt zorgen dat mensen hun contactgegevens aanbieden. Handig hierbij is om te zorgen dat je de potentiële klanten iets geeft voor het achterlaten van hun gegevens, zoals bijvoorbeeld een gratis e-book of een 10% korting voucher op de volgende aankoop.

Groeien sociaal platform

Facebook is het sociale medium bij uitstek om een grote achterban te creëren. Wanneer je een bedrijfspagina hebt, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen je gaan volgen en zo je toekomstige posts en activiteiten en aanbieden zien. Daarnaast zijn er ook pagina’s die geld verdienen aan de promotie van andere bedrijven en producten op hun Facebookpagina omdat ze veel volgers hebben en dus veel mensen kunnen bereiken. Voor beiden doeleinden is een grote groep fans van belang. Deze kun je creëren door jouw pagina of een paar specifieke posts te promoten bij een voor jou relevante doelgroep. Zet in op betaling per page like. Een handige manier om dit natuurlijk te laten verlopen is door een laag bedrag per dag te gebruiken, maar over een lange campagneperiode. Zo groeien de likes van je pagina natuurlijker dan wanneer je één keer een enorme boost hebt, maar daarna nauwelijks nog groeit.

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentieplatform van Google, dat Google gebruikt om advertenties te laten zien naast hun zoekresultaten en die van partners (ook Google Shopping), maar daarnaast ook op relevantie websites (veelal display marketing). Google AdWords is daarom zowel een push als een pull online marketing systeem. Advertenties naast zoekresultaten zijn pull, terwijl de display adverteren een pull strategie beslaat.

Wanneer Google AdWords? Een pull strategie.

Google AdWords is voornamelijk handig om te gebruiken om producten en diensten onder de aandacht te brengen van consumenten die reeds op zoek zijn naar jouw dienst of product. Je trekt als het ware dus de consument naar je toe, maar de consument is reeds al op zoek naar jouw product. Mede hierdoor zorgt het gebruik van AdWords vaak voor hogere conversies dan dat Facebook Ads beslaat.

Marktaandeel

Wil je jouw marktaandeel vergroten t.o.v. de concurrenten? Dan is Google AdWords een ideaal online marketing platform om dit te doen. Je kunt met jouw tekstadvertenties en Google Shopping advertenties namelijk manipuleren dat jouw bedrijf bij de door jou aangeboden producten en services altijd bovenaan staan en zo ben je snel een autoriteit op het gebied van dit product, aangezien procentueel de meeste mensen op de eerste link (resultaat) zullen klikken. Daarnaast kun je deze autoriteit ook nog eens ondersteunen door jouw advertenties te laten zien op websites die relevant zijn aan jouw producten of services. Deze strategie is vaak wel prijzig en daarom alleen aan te raden voor bedrijven die al een solide inkomen hebben, dus puur voor het vergroten van het marktaandeel ten opzichte van concurrenten. De winst volgt pas later na veel optimalisatie.

Conversieverhoging

Zoals hierboven al even aangekaart zorgt verkeer naar jouw website via zoekresultaten voor een hogere conversie. Google AdWords en Google Shopping zijn bovendien heel erg goed te integreren met Google Analytics, waardoor jouw bedrijf heel goed kan bijhouden wie, waar en op welke tijdstippen de meeste conversies plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat je op termijn de campagne zo kan inrichten dat je met relatief weinig investering heel veel conversie boekt.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!