Beginnen met AdWords

door | apr 30, 2016

Wat is AdWords?

AdWords is de tool van Google waarmee je advertenties kunt maken voor de zoekmachine Google en partners, maar ook kunt inzetten voor retargetting en display-marketing. In deze blog zullen alleen het tekst-advertentie gedeelte bespreken voor advertenties in de Google zoekmachine.

Adwords aandachtspunten

Na het aanmaken van een account en het instellen van de factuurgegevens kun je aan de slag met het aanmaken van een advertentiecampagne. Een advertentiecampagne kan uit meerdere advertenties bestaan waaronder verschillende zoekwoorden vallen. Voor deze zoekwoorden is het belangrijk dat ze in lijn zijn met de advertentie zo wel als de landingspagina. Dit komt tot uiting in een kwaliteitsscore, die we hieronder uitgebreider zullen behandelen. Om de kwaliteitscore toe te voegen aan de kolommen klik bij de zoekwoorden-tab op “aanpassen kolommen” en vervolgens in de dropdown op “voeg kwaliteitsscore toe” en bevestig deze keuze. Hieronder ziet u een Adwords setup infographic die u kan helpen met het instellen.

Locatie

Bij het aanmaken van een campagne is het van belang om het juiste doelgebied te kiezen. Dit is meestal zo dicht mogelijk bij de locatie van het bedrijf. Is jouw bedrijf gevestigd in Amsterdam? Zorg dan dat je allereerst in dit gebied vindbaar wordt. Later kun je er altijd nog voor kiezen een groter gebied als doelgebied te selecteren, maar ook in het kader van de kosten die het met zich meebrengt is het zeker voor kleine beginnende ondernemers van belang om op lokaal niveau gevonden te worden. De meeste omzet komt normaliter uit de directe omgeving van de vestiging en ook Google vindt het relevanter om jouw advertentie te laten zien wanneer jouw bedrijf zich in de directe buurt van de zoekopdracht bevindt. Bovendien zoeken veel mensen, en in toenemend aantal, op lokaal niveau naar producten en services.

Taalinstellingen

Bij taal is het van belang om de juiste talen te selecteren. Voor 95% van alle bedrijven zal dit voornamelijk Nederlands zijn. Toch is het zeker van belang om ook Engels altijd als taal te selecteren, aangezien veel mensen een Engelse instelling gebruiken in hun computer (en sommige zelfs een Duitse). Selecteer dus altijd ook Engels naast de taal die je als doeltaal stelt.

AdWords Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is één van de belangrijkste indicatoren in Google AdWords, maar wordt door veel beginners toch over het hoofd gezien. De kwaliteitsscore geeft aan hoe relevant een bepaald zoekwoord is ten opzichte van de zoekopdracht die gebruikers ingeven, de advertentie die je hebt aangemaakt en de landingspagina waarnaar de advertentie wijst. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van drie indicatoren. De clicktroughrate, de advertentierelevantie en de kwaliteit van de landingspagina. In Nederland doen websites het niet slecht en hebben gemiddeld een kwaliteitsscore van 7 uit 10. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder je zult betalen voor je advertentie. Dit leggen we later uit.

Clicktroughrate

De clickthroughrate, oftewel de frequentie waarop mensen doorklikken op jouw advertentie ten opzichte van de weergegeven advertentie wordt door Google AdWords bepaald door 3 factoren die niet door de adverteerder te manipuleren zijn. De eerste factor et verwachte klikgedrag van de gebruikers. Dit bepaalt Google aan de hand van concurrenten en de sterkte van advertentie, zowel als de positie waarin de advertentie weergegeven wordt. De klikfrequentie naar de URL in het verleden is de tweede factor. Hierbij kijkt Google in de geschiedenis hoe de frequentie lag van doorklikken in het verleden van de campagne, in het verleden organisch in Google en in het verleden van andere AdWords campagnes met dezelfde link. De laatste factor is de geschiedenis van de account. Wanneer de advertenties in het verleden allemaal een hoge doorklikfrequentie hadden is het aannemelijk dat deze nieuwe campagne dit ook zal hebben.

Advertentie relevantie

De relevantie van een advertentie heb je zelf een grotere invloed op. De advertentierelevantie is afhankelijk van de match met het door de gebruiker ingegeven zoekwoord, dus is diegene die de zoekopdracht invoert ook op zoek naar jouw product of service? Daarnaast moet de zoekopdracht matchen met de advertentie. Dit laat de zoekwoorden terugkomen in de advertentie die je ervoor wilt gebruiken. Daarnaast wordt de relevantie bepaald aan de hand van de geografische locatie en het type toestel dat gebruikt wordt voor de advertentie. Wanneer je dus niet beschikt over een mobielvriendelijke website, laat de advertentie dan ook vooral niet weergeven aan mensen die een mobiel apparaat gebruiken.

Landingspagina

De laatste indicator voor kwaliteitsscore is de landingspagina. Vandaar dat het van belang is om de landingspagina met behulp van SEO te optimaliseren voor de door jou geselecteerde zoekwoorden. De landingspagina-score wordt bepaald door hoe goed de inhoud van de pagina matcht met de zoekopdracht en advertentietekst, het gebruiksgemak van de landingspagina en de laadtijd van deze pagina.

Advertentiescore (Ad Rank)

De advertentiescore is de waarde die Google AdWords gebruikt om te bepalen waar jouw advertentie komt te staan tussen de concurrentie in de betaalde zoekresultaten. De Ad Rank wordt bepaald door de kosten per klik die je hebt ingesteld voor het zoekwoord maal de kwaliteitsscore die bepaald wordt zoals hierboven uitgelegd. Wanneer Adverteerder A dus 3 euro biedt als maximale kosten per klik (CPC) en een kwaliteitsscore van 4 uit 10 heeft wordt zijn Ad Rank 3x4=12. Adverteerder B heeft echter een maximaal bod van 2 euro, maar een kwaliteitsscore van 7 uit 10, dan wordt zijn Ad Rank 2x7=14. Adverteerder B heeft dus een hogere Ad Rank ondanks dat hij minder biedt dan Adverteerder A. De kwaliteitsscore hoog houden is dus essentieel!

Het biedingsysteem

Bij de bieding is wederom te kwaliteitsscore van belang. De daadwerkelijke kosten die je betaalt per klik worden namelijk berekend door de Ad Rank van de dichtsbijzijnde concurrent te delen door de kwaliteitsscore van jou plus 1 cent. Dus in het voorbeeld hierboven staat Adverteerder B op de eerste plek en Adverteerder A op de tweede plek. Adverteerder B heeft de berekening 12 (de Ad Rank van Adverteerder A) gedeeld door 7 (zijn eigen kwaliteitsscore) plus 1 cent, dus; 12/7+.01=1.72. Adverteerder B betaalt dus 1,72 per klik op zijn advertentie. Adverteerder A dient te kijken naar de Ad Rank van de adverteerder die onder hem staat (laten we even zeggen dat die Ad Rank 5 is). De som voor Adverteerder A wordt dan 5/4+.01=1,26.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!