Adwords Tips: Zo bespaar je geld!

door | mei 26, 2016

Adwords Tip: Gooi niet onnodig geld weg!

Zoals de meesten wellicht bekend hebben AdWords marketeers een passie voor de analyse van data. De gegevens zoals hieronder gepresenteerd vloeien dan ook voort uit een onderzoek van meer dan 2000 AdWords accounts die samen meer dan honderd miljoen euro hebben besteed met 100 biljoen impressies en meer dan een half biljoen klikken! Uit de analyse van deze gegevens blijkt dat veel AdWords marketeers toch niet zo een analyse-freaks zijn als ze zouden moeten zijn.

AdWords Conversie

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 58 procent van de accounts geen conversie bijhoudt. Van deze 58% bleek ook nog eens de helft maar alle conversies effectief bij te houden. Ongeveer 1 op de 4 accounts heeft dus maar een effectief ingestelde conversie. Zonder het bijhouden van conversie is het lastig bijsturen in campagnes aangezien je niet meteen kunt zien wat het oplevert. Zelfs wanneer je niet direct producten of services verkoopt kun je toch handmatig een conversie instellen, bijvoorbeeld dat een persoon een compleet artikel leest, of dat hij informatie aanvraagt. Hang hier in dit geval een fictief gewicht aan. Het maakt het optimaliseren van campagnes aanzienlijk makkelijker!

AdWords Conversie ratio

Het zal dan ook niet vreemd klinken dat de meeste conversieratio’s 0% zijn, aangezien ze niet juist zijn ingesteld. Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde conversie op 2.35% ligt. De laagste 25% van de account heeft een conversie ratio tussen de 0 en 1 procent. De top 25% van de accounts heeft een conversieratio van 5.31% of beter. Belangrijk hierbij mee te nemen is dat accounts die minder dan 10 conversies hadden niet werden meegenomen in de analyse. In de regel zeggen wij bij Media Ostrich dat een conversie tussen de 2 en 4 procent heel netjes en realistisch is. Hieronder nog even een uiteenzetting van de conversie ratio’s uit de studie:

Hoewel het niet duidelijk te zien is in dit overzicht betekent een conversie van 11% of hoger dat je pakweg 90% van alle accounts achter je weet te laten. Het probleem met deze data is echter dat een hele hoop account de conversie niet goed bijhouden. Wanneer echter alleen de goed ingestelde account zouden meenemen zou de data aanzienlijk afwijken.

AdWords budget efficiëntie

AdWords is een ppc-service, wat betekent dat je betaalt per klik op jouw advertentie. Het heeft dus geen zin om in te zetten op zoekwoorden die geen conversie genereren, aangezien dit simpelweg weggegooid geld is. Daarom is het bijhouden van conversie ook zo belangrijk. Veel account geven echter geld uit aan zoektermen die nooit een conversie hebben gerealiseerd. Dit is volgens de studie van de goed ingestelde AdWords accounts 61% van het totale budget. Over de lijn genomen geven bedrijven dus 61% van het budget uit aan zoektermen die nooit tot een conversie leiden. Wel blijkt dat wanneer accounts meer geld uitgeven aan AdWords, dat ze procentueel minder geld weggooien. De gemiddelde account in AdWords verspilt 76% van het budget, maar zonder goede conversie-tracking is er weinig aan te doen.

De kosten per conversie en het procentueel verspilde budget hebben een exponentiële relatie tot elkaar. Dit betekent dat per 10 procent meer verspild budget de kosten voor conversie oplopen met 44 tot maar liefst 72 procent! Het verminderen van je verspilde budget is kortom een van de belangrijkste factoren om de kosten per conversie te drukken. Dit wijkt dus af van de veelal belangrijkste factor genoemde “kwaliteitsscore”. Hoewel belangrijk bij een goed opgezette campagne, dient eerst gekeken te worden naar het verspilde budget aangezien hier veel meer op te winnen valt. De kosten per conversie op kwaliteitsscore nemen ongeveer 13 procent af bij een toename van 1 punt en 13% toe bij de afname van 1 punt.

Samenvatting

Nu we de relatie tussen de kosten per conversie en het verspilde budget hebben uitgezet is het zaak om deze data te gebruiken en geld weg te halen bij de niet converterende zoektermen. Dit zal gegarandeerd successen opleveren over de komende periode. Zorg dus eerst dat je conversie doelen instelt. Vervolgens zorg je dat je geen geld verspilt aan niet converterende zoekwoorden en ten slotte kun je kijken naar de kwaliteitsscore van je landingspagina en advertentie.

Onze auteurs

Don Vermeer (8)

Don is een van de oprichters van Media Ostrich. En sinds 2009 bezig met alles dat met SE...

Dylan de Jonge (1)

Dylan is al meer dan 8 jaar bedreven in webdevelopment & online marketing. Als Online marke...

Paul Deckers (11)

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als graf...

Paul is een van de oprichters van Media Ostrich en heeft jarenlange ervaring als grafisch ontwerper en Google specialist. Hij is een echte analyse-freak en SEA kent voor hem geen geheimen.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Wees een goede vriend!

Deel dit bericht en laat anderen ook profiteren van dit artikel!