Social Media

Zorg voor die sociale signalen!

Sociale media

Sociale media zijn uitermate goed om in contact te komen met je achterban. Elk platform heeft zijn eigen manieren van communiceren en specifieke publiek. Ook betaalde campagnes verschillen per platform. Sociale media worden vaak ingezet door bedrijven omdat het een goedkope(re) manier is om in contact te raken/blijven met je fans, consumenten of leden.

Facebook

Facebook is het grootste en meest bekende platform in het online media landschap. Aangezien zo veel mensen op facebook zitten, en de meeste dit dagelijks doen, wordt het platform gezien als het meest succesvolle platform om je bedrijf op te zetten. Dit kan door middel van het aanmaken van een pagina waarin alles vermeld wordt van openingstijden, je website, tot fotos van je producten, pand, of wat je dan ook wil delen met je achterban. Facebook heeft een nadeel en dat is het grootste voordeel dat ze hebben. Doordat zo veel mensen erop zitten en deze mensen zo veel connecties hebben, vindt er een informatie overvloed plaats. Hierdoor zullen jouw posts e.d. minder opvallen, aangezien ze verdwijnen in de hoop van overige posts die deze persoon te zien krijgt. Ook begint facebook zich steeds meer te focussen op betaalde campagnes voor het verkrijgen van likes, fans, klikken naar je website e.d.

Google+ en Youtube

Google+ is de tegenhanger van facebook. Het platform werkt grotendeels hetzelfde, met het verschil dat Google+ veel minder gebruikt wordt. De gebruikers zijn gemiddeld ook iets ouder dan bij facebook. Waarom zou je dan Google+ gebruiken? Nou, vanwege de links die het heeft met overige services van Google. Een Google+ pagina zorgt voor betere resultaten in de zoekmachine. Het zelfde geldt voor Youtube, dat ook van Google is, en dat weergegeven wordt in de zoekresultaten.

Youtube is het grootste film en clip platform online. Op Youtube educatieve filmpjes plaatsen of bedrijfsvideos kan veel doen voor je naamsbekendheid en zelfs voor conversie. Wanneer je de video plaatst let dan wel er op dat je overal de juiste woorden gebruikt zodat de video op deze woorden gevonden zal worden. Bovendien zijn de Youtube filmpjes makkelijk te integreren met websites of te delen op andere sociale media om de weergaven te verhogen en je content meer gevarieerd te maken.

Linked-In

Linked-In is het grootste professionele netwerk in het social media landschap. Mensen plaatsen hier hun Curriculum Vitae en hele werkgeschiedenis op. Dit maakt dat de dynamiek van dit sociale medium iets anders is dan facebook, wat veelal persoonlijk en entertainment als belangrijkste factoren heeft. Op Linked-In bouw je een professioneel netwerk op met je klanten, maar ook met collegas of personen die werkzaam zijn in dezelfde branch. De fora waarvan je lid kan worden zijn ook veelal gefocust op het delen van expertise en kennis. Ook hier is de mogelijkheid om betaald leden van Linked-In te bereiken.

Twitter

Twitter is voornamelijk populair onder een iets ouder publiek. Wat Twitter voornamelijk uniek maakt is dat de uitingen maar 140 karakters lang mogen zijn. Ook is er de mogelijkheid om fotos te gebruiken in Twitter tegenwoordig wat zorgt dat je met een beeld de aandacht kan trekken. Een beeld zegt namelijk meer dan een duizend woorden. Zoals bij alle sociale media is ook bij Twitter de mogelijkheid om te adverteren.

Pinterest

Pinterest is in Nederland nog niet zo een heel groot en actief netwerk, maar de reden waarom we deze toch willen vermelden (in plaats van Instagram) is omdat dit netwerk een mooie toekomst staat te wachten. Pinterest is een netwerk waar je plaatjes en veelal infographics op kan delen en opslaan in bepaalde mappen (boards) die je aanmaakt. Hierbij kun je ze ook een bepaalde tekst meegeven. Pinterest zal worden geintegreerd met Google, waardoor deze plaatjes dus ook in de zoekresultaten zullen verschijnen. Wij voorspellen dat dit veel kan opleveren, zeker voor de bedrijven die vroeg instappen!

Less is more

Een veelgemaakte fout is dat bedrijven zich op alle sociale media aanmelden zonder te kijken naar welke sociale media goed bij het bedrijf passen en een positief effect zullen hebben op het bedrijf. Het gevolg is dan vaak inactieve accounts op veel sociale media, wat niet in je voordeel werkt. Beter kun je bewust kiezen voor een paar platformen, deze actief onderhouden, en hier een plan voor schrijven wanneer en hoe je achterban te bereiken.

Social media plan

In een social media plan zet je wie je doelgroep is, hoe je ze wilt bereiken en op welke manier. Naar aanleiding hiervan kies je de (verschillende) media die passen bij je plan. Zorg dat je posts voldoen aan de richtlijnen van dit media, zet in op de juiste woorden, en zorg dat wanneer je plaatjes gebruikt deze de juiste opmaak hebben. Vervolgens kun je data gaan verzamelen over wanneer je achterban actief is online, welk type bericht goed werken enz. Zo blijf je je sociaal media plan verder ontwikkelen en uitbreiden en kun je steeds meer waarde bieden aan je fans.
Bij vragen en/of opmerkingen neem gerust contact met ons op.

Pin It on Pinterest